Tomasz Makaruk
Programy lojalnościowe stacji paliw - Tomasz Makaruk

Programy lojalnościowe stacji paliw

Stacje paliw charakteryzują się najwyższym w Polsce odsetkiem uczestników aktywnych i bardzo aktywnych – aż 94% wszystkich uczestników deklaruje, jak wynika z najnowszej fali badań „Monitora Programów Lojalnościowych”, iż korzysta z programu aktywnie bądź bardzo aktywnie.

W tekście omówione zostały następujące zagadnienia:

  • Uczestnictwo w programach lojalnościowych stacji paliw.
  • Które programy lojalnościowe realizowane są w oparciu o aplikację mobilną?
  • Historia programów lojalnościowych stacji paliw w Polsce.
  • Porównanie współczynników incentywizacji.
  • Analiza czasu ważności punktów emitowanych przez programy stacji paliw.

Najdłużej działającymi są programy sieci Orlen oraz Shell. Ich historia uwzględniając fazę testową sięga jeszcze XX wieku. Najmłodszym, gdyż uruchomionym w 2019 r. jest Driver Club sieci Amic.

Programy lojalnościowe stacji paliw - Tomasz Makaruk

Rys. 1. Ekrany aplikacji mobilnej programu Lotos Navigator

Współczynniki incentywizacji

Średni współczynnik incentywizacji (liczony, jako iloraz średniej arytmetycznej wartości współczynników incentywizacji w każdym programie i ich liczby) oferowany w programach lojalnościowych w segmencie stacji paliw wynosi 0,75%. Oznacza to, iż z każdych 10 złotych wydanych na paliwo do uczestnika programu średnio wraca (w formie punktów bądź rabatów) niecałe 8 groszy. Najbardziej szczodrze nagradzają uczestników organizatorzy programu Navigator. Najniższe korzyści w relacji do ponoszonych wydatków odnoszą z uczestnictwa klienci sieci Amic.

Powyższe wartości zostały skalkulowane na podstawie wynagradzania za zakup paliwa. Analiza ta uświadamia nam dlaczego Polacy we wszystkich badaniach poświęconych programom lojalnościowym wskazują, iż niska wartość punktów jest główną wadą i barierą (demotywatorem) uczestnictwa w programach. Z uwagi na różnicę w marżowości, z oczywistych względów oferta gastronomiczna jest nagradzana wyższymi nominalnie kwotami w stosunku do cen, jakie płacimy kupując hot dogi czy korzystając z oferty sklepów.

Programy lojalnościowe stacji paliw - Tomasz Makaruk

 

Rys. 2. Ekrany aplikacji mobilnej programu Amic Driver Club

Aplikacje mobilne

Pięć programów oferuje aplikację mobilną (nie wdrożyli jej jedynie organizatorzy programów Huzar oraz Moya). Poza aplikacjami mobilnymi Orlen Vitay, które są na znacząco wyższym poziomie zaawansowania, architektura oferty marketingowej aplikacji pozostałej czwórki jest bardzo zbliżona do siebie. Widać, iż poszczególni gracze mocno siebie benchmarkują. Standardem jest wyszukiwanie na mapie stacji paliw, prezentowanie historii transakcji (poza jednym wyjątkiem) czy możliwość przeglądania katalogu nagród.

Analiza ważności punktów

Najdłuższy czas ważności punktów (aż 4 lata) oferuje Shell ClubSmart. Pozostałe programy wygaszają punkty po 36 miesiącach (trzy sieci), inne po 24, 18 (i odpowiednio 9 miesiącach w przypadku braku aktywności). Standardem jest, iż utrzymanie ważności punktów uwarunkowane jest aktywnością w programie.

Najbardziej zaawansowanym programem w kategorii stacji paliw (oraz na całym rynku programów lojalnościowych w Polsce) jest Orlen Vitay. Najszerszy zakres funkcjonalności oferty lojalnościowej, intuicyjna aplikacja mobilna, szeroka gama nagród z możliwością ich sortowania na fizyczne oraz wirtualne (elektroniczne), Orlen Pay, możliwość przeznaczenia zebranych punktów na cele charytatywne, cykliczne loterie dla uczestników, szerokie spektrum kuponów rabatowych (które mają najwyższy wskaźnik atrakcyjności spośród ofert organizatorów programów) czy wreszcie program dla akcjonariuszy Orlen w Portfelu czynią z programu Vitay prawdziwy złoty standard na rynku. Tak powinno się organizować programy lojalnościowe B2C.

Programy lojalnościowe stacji paliw - Tomasz Makaruk

Rys.3. Ekrany aplikacji mobilnej programu Circle K Extra Club

W ofertach pozostałych programów odnajdujemy kilka wartych odnotowania rozwiązań. Shell ClubSmart umożliwia personalizację karty z poziomu WWW, Lotos Navigator pomaga dobrać właściwy olej, Circle K Extra Club umożliwia podpięcie do konta programu lojalnościowego karty płatniczej oraz kart partnerskich.

Oceny uczestników

Z najnowszej fali badawczej „Monitora Programów Lojalnościowych” wynika, iż najwyższe współczynniki zadowolenia z uczestnictwa charakteryzują program Vitay (79%) oraz Extra Club (68%). Być może wynika to z faktu, iż oba te programy oferują najszersze katalogi nagród. Circle K Extra Club oferuje aż 567 nagród w katalogu zaś Orlen Vitay – 375 nagród. Vitay jest także liderem rynku pod względem wskazań jako ulubionego programu lojalnościowego Polaków.

Uplasował się również najwyżej w rankingu korzystania z programów lojalnościowych w sieci stacji paliw zajmując drugie miejsce w Polsce (tuż za programem sieci Biedronka) pod względem deklarowanego uczestnictwa. Nie tylko spośród stacji paliw, ale na całym rynku, pokonując ponad 120 innych ofert lojalnościowych.

W i360 obsługujemy szereg programów lojalnościowych. Na stałe prowadzimy także monitoring wszystkich istotnych programów realizowanych na rynku polskim i wybranych rynkach zagranicznych. Między innymi w segmencie stacji paliw. Doświadczeniami dzielimy się z czytelnikami bloga. Dla naszych Klientów świadczymy usługi tworzenia strategii, kompleksowych wdrożeń programów lojalnościowych, udostępniamy autorskie oprogramowanie do zarządzania programami B2C oraz B2B, zapewniamy obsługę prawno-podatkową, logistyczną czy wreszcie optymalizację procesów obsługi programów.

Post scriptum z 11.06.2021 r.

 

W powyższym artykule przedstawiłem Państwu pokrótce przegląd programów lojalnościowych stacji benzynowych dostępnych na naszym rynku. Od ostatniego researchu minął rok, pora więc sprawdzić, czy po tym czasie rynek nas znów czymś zaskoczył. 

Aplikacje mobilne

Obecnie już prawie wszystkie stacje benzynowe oferują nam aplikacje mobilne, w których możemy zbierać benefity za wykonywane transakcje. Niechlubnym wyjątkiem jest program Huzar Szarża Prezentów, którego organizator nie wdrożył jeszcze aplikacji.

Orlen Vitay jest wciąż wyróżniającą się aplikacją pod względem wielu dostępnych opcji czy po prostu estetyki. Jednak inne sieci nie spoczęły na laurach i także rozwijają swoją szatę graficzną.

Zupełną nowością, którą oferują nam stacje benzynowe to płatność bezkontaktowa przez ich autorskie aplikacje. Jest to z pewnością coś nowego, świeżego. Więcej na ten temat mogą Państwo przeczytać w poprzednich artykułach, które oczywiście są umieszczone na blogu 🙂 Znajdziecie je Państwo pod tymi linkami:

Omówienie płatności mobilnych Lotos

https://www.marketingbusinessblog.pl/aplikacja-paygo-stacji-paliw-lotos/

Omówienie płatności mobilnych Circle K –

https://www.marketingbusinessblog.pl/nowa-metoda-platnosci-na-stacji-cricle-k-co-przyniesie-przyszlosc/ 

Porównanie płatności mobilnych Lotos i Circle K

https://www.marketingbusinessblog.pl/lotos-czy-cricle-k-ktora-stacja-oferuje-nam-lepsze-warunki-bezkontaktowej-platnosci/

3

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *