Tomasz Makaruk
Lotos czy Cricle K - która stacja oferuje nam lepsze warunki bezkontaktowej płatności? - Tomasz Makaruk

Lotos czy Cricle K – która stacja oferuje nam lepsze warunki bezkontaktowej płatności?

W ostatnich tygodniach przedstawiliśmy Państwu w dwóch artykułach nowe metody płatności zaproponowane nam przez dwie konkurencyjne stacje paliw: Lotos oraz Circle K. W poniższym artykule porównamy dwie metody płatności, ukażemy cechy wspólne i różnice.

W tekście omówione zostały następujące zagadnienia:

  • Porównanie funkcjonalności obu aplikacji
  • RODO – jakich danych oczekują od nas aplikacje
  • Podobieństwa i różnice w sposobie płatności
  • Podsumowanie

Ogólne informacje dotyczące aplikacji

Zarówno Lotos, jak i Circle K oferują darmową aplikację dla użytkowników systemu iOS i Androida. W każdej z aplikacji mamy możliwość zbierania punktów za dokonane przez nas zakupy na stacjach benzynowych, które zostaną przypisane do naszego indywidualnego konta. 

Dane osobowe w aplikacjach

Lotos czy Cricle K - która stacja oferuje nam lepsze warunki bezkontaktowej płatności? - Tomasz Makaruk

W aplikacji firmy Lotos osoba prywatna musi podać swoje imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail oraz numer PESEL (opcjonalnie). Zaś dla konta firmowego dodatkowo wymagane jest podanie nazwy firmy, NIP oraz opcjonalnie numer rejestracyjny samochodu.

W konkurencyjnej aplikacji Circle K wymagane jest podanie imienia i nazwiska, identyfikatora urządzenia mobilnego, adresu e-mail, numeru telefonu komórkowego oraz dane karty, którą będzie realizowana transakcja.  Do wyboru mamy dwie metody płatności – kartę debetową lub kredytową. Należy podać numer karty, datę ważności karty oraz kod CVC/CCV.

Lotos czy Cricle K - która stacja oferuje nam lepsze warunki bezkontaktowej płatności? - Tomasz Makaruk

Możemy więc zauważyć, iż aplikacja stacji Lotos wymaga od nas podania mniejszej ilości danych osobowych, co najważniejsze nie musimy jej powierzać danych dotyczących karty debetowej/płatniczej.

Lotos czy Cricle K - która stacja oferuje nam lepsze warunki bezkontaktowej płatności? - Tomasz Makaruk

Podobieństwa i różnice dotyczące płatności

Marka Lotos oferuje nam na razie płatność jedynie przy użyciu BLIK’a, jednak ma ona w planach dodanie możliwości płacenia kartą. Natomiast w aplikacji Circle K jedyną możliwą formą płatności jest karta debetowa lub kredytowa. Przewagę tutaj zyskuję aplikacja Lotos, ponieważ po pierwsze możemy dokonać wyboru metody płatności, a po drugie brak karty debetowe/kredytowej nie dyskwalifikuje nas z możliwości płatności bezkontaktowej.

Aktualnie możemy dokonywać płatności bezkontaktowej za paliwo już na wszystkich stacjach w Polsce zarówno Lotos, jak i Cricle K.

Różnice możemy także dostrzec w samej procedurze płatności. Na stacji Lotos, aby dokonać płatności należy jedynie zeskanować QR kod, po czym zostaniemy przekierowani na stronę BLIK’a w celu finalizacji zakupu. Natomiast na stacji Circle K na początku musimy wybrać i potwierdzić numer dystrybutora w aplikacji oraz wybrać kartę, którą będzie realizowana płatność i dokonać preautoryzacji (w tym czasie dochodzi do zablokowania środków na karcie). Następnie w ciągu 2 minut musimy podnieść pistolet, umieścić go w baku, a w ciągu następnych 90 sekund należy zwolnić blokadę. Nasza karta płatnicza zostanie obciążona faktyczną kwotą transakcji jeszcze tego samego dnia. Jak możemy zauważyć cała procedura jest zdecydowanie łatwiejsza i bardziej przystępna na stacjach Lotos.

Lotos umożliwia korzystanie z bezkontaktowej metody płatności jedynie za paliwo, jednak w niedługim czasie wprowadzona ma zostać także możliwość płatności za inne produkty dostępne na podjeździe. Natomiast w aplikacji Cricle K możemy dokonywać płatności zarówno za paliwo jak i za usługi na myjni. Niestety Circle K oferuje możliwość płatności za usługi myjni jedynie w 21 miejscach w Polsce.

Po finalizacji płatności na stacji Lotos zarówno paragon jak i faktura są wysyłane na podany przez nas adres e-mail. Natomiast przy płatności na stacji Circle K jedynie paragon jest wysyłany na naszą pocztę elektroniczną, gdyż nie ma obecnie możliwości wystawienia faktury. Jest to zdecydowanie duży minus, ponieważ większość użytkowników „firmowych” potrzebuje otrzymania faktury – w tym celu muszą udać się do kasy na stacji, co mija się z celem bezkontaktowej płatności.

Podsumowanie

Po wnikliwej analizie możemy dojść do wniosku, że każda aplikacja ma swoje wady i zalety. Choć ich ocena może być subiektywna, ponieważ dla kogoś dana cecha może być wadą, zaś dla kogoś innego zaletą. Refleksje i osobiste opinie na temat proponowanych płatności przez autorskie aplikacje pozostawiamy naszym czytelnikom. Z naszego punktu widzania, więcej przemawia za rozwiązaniem Lotosu.

Link do artykułu o aplikacji Lotos

Link do artykułu o aplikacji Circle K

3

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *