Web 3.0, Crypto-currencies, Metaverse and NFT's - Loyalty Insights - Tomasz Makaruk

Web 3.0, Crypto-currencies, Metaverse and NFT’s – Loyalty Insights

Niniejszy artykuł stanowi przetłumaczoną transkrypcję wywiadu przeprowadzonego przez Paulę Thomas w ramach podcastu Let’s Talk Loyalty ze Stuartem Evans w ramach odcinka #258, który w języku angielskim można odsłuchać pod tym linkiem. Nawiązuje on do tekstu Metaverse w programach lojalnościowych, który opublikowałem w maju 2022 r. linkiem.

Witamy w Let’s Talk Loyalty, branżowym podcaście dla specjalistów marketingu lojalnościowego. Nazywam się Paula Thomas, jestem waszą prowadzącą. Jeśli pracujesz w marketingu lojalnościowym, dołącz do mnie co tydzień, aby poznać najnowsze pomysły specjalistów od lojalności z całego świata.

Paula Thomas: Witam i zapraszam na dzisiejszy odcinek Let’s Talk Loyalty. Jesteś zainteresowany Web 3.0, technologią blockchain, kryptowalutami, metaverse i NFT? I co ważniejsze, zastanawiasz się, co mogą one wnieść do Twojego programu lojalnościowego? Web 3.0 to obecnie jeden z najgorętszych tematów w biznesie i społeczeństwie. Dziś dołączy do mnie Stuart Evans, doradca strategiczny i zwolennik przełomowego myślenia, z pasją do zrozumienia i wykorzystania nowych technologii, które zachwycają konsumentów i rzeczywiście ich angażują.

Stuart, witamy w Let’s Talk Loyalty.

Stuart Evans: Dziękuję, cieszę się, że tu jestem.

Paula Thomas: Mam wrażenie, że od dawna rozmawiamy na te wspaniałe tematy, ale nigdy ich nie nagrywaliśmy.

Stuart Evans: Tak. Nawet nie wiem, czy to, co mam do powiedzenia jest ciekawe dla słuchaczy, może jest, może nie, dowiemy się.

Paula Thomas: Na pewno się dowiemy. Zawsze myślę o Tobie Stuart, jako o skarbnicy wszelkiej wiedzy, jeśli chodzi o Web 3.0, więc dzisiaj to udowodnimy.

Stuart Evans: Kiedy ktoś opisuje mnie, jako eksperta, to zazwyczaj zaprzeczam i mówię, że nie ma takich osób, ponieważ to co robię rozwija się tak szybko, że nie można być w tym ekspertem. Mogę nauczyć się trochę więcej niż następna osoba i staram się nadążać, ale zdecydowanie nie jestem ekspertem, uczę się tak szybko, jak tylko mogę.

Paula Thomas: Dobrze. Właściwie to jest rozróżnienie, które również stosuję. Wolę słowo specjalista, ponieważ uważam, że są rzeczy, w których się specjalizuję i dlatego mam pewną wiedzę do wniesienia. Więc będziemy Cię nazywać specjalistą. Jesteśmy tutaj, aby porozmawiać o wszystkim, co ma związek z Web 3.0, ale zaczniemy jak zwykle pytaniem o ulubiony program lojalnościowy. Więc Stuart, czy jest coś, co podziwiasz w tej chwili?

Stuart Evans: Myślę, że Web 3.0 jest czymś, o czym ludzie mówią, że jest to błędne pojęcie. Czy to jest związane z lojalnością? Czy to jest rzeczywiście realne w jakimkolwiek kształcie lub formie? Dlatego muszę przywołać program lojalnościowy prowadzony przez przeglądarkę Brave, która została stworzona przez założyciela Mozilli Firefox. W kontekście Web 3.0, to co pozwalają Ci zrobić, to być śledzonym lub nie, kiedy przeglądasz strony internetowe. Jeśli jesteś śledzony, to będą następnie spieniężać to śledzenie, tak jak Google robi to dzisiaj. Ale wyjątkowo, firma będzie cię za to nagradzać. Rzeczywiście gratyfikują Cię kryptowalutą tokenów zwanych BAT. Program został uruchomiony kilka lat temu, a dziś mają w bazie około 55 milionów klientów zbierających token BAT za pomocą przeglądarki Brave kontrolujących i spieniężających własne dane.

Web 3.0, Crypto-currencies, Metaverse and NFT's - Loyalty Insights - Tomasz Makaruk

Paula Thomas: To wspaniały przykład. Nie zdawałam sobie sprawy, że to działa na taką skalę. Myślę, że wszyscy kończymy w naszym małym, przefiltrowanym świecie. Ja używam Google Chrome, więc zakładam, że reszta świata też. Wyraźnie jest to dominująca przeglądarka, ale liczba 55 milionów, jest absolutnie niesamowita.

Stuart Evans: Mówiąc o Web 3.0, zacytuję moje ulubione słowa, które usłyszałem od kogoś innego: „D-commerce Web 3.0 jest napędzany przez społeczność, nie jest ograniczony i nie jest zależny od innych. Chodzi o to, że jest napędzany, posiadany i zarządzany przez społeczność. To jest właściwie sposób myślenia, który jest inny w przeciwieństwie do technologii znajdującej się bezpośrednio za nim.

Paula Thomas: Myślę, że jesteś jedyną osobą, która mi to wyjaśniła. Pierwszy raz usłyszałam o tej koncepcji od światowej sławy wynalazcy World Wide Web, Timothy’ego Bernersa Lee, który przemawiał na Web Summit kilka lat temu i mówił o tym sposobie myślenia, o wolności do tworzenia i komunikowania się, używając niektórych z Twoich wspaniałych słów. Czy sądzisz, że jest to coś, co napędzają istoty ludzkie w zakresie naszych preferencji dotyczących nowego sposobu bycia w zakresie naszych cyfrowych doświadczeń? Czy też można to połączyć historycznie z kimś takim jak Tim Berners Lee?

Stuart Evans: Powiedziałem, że to ruch społeczny. Myślę, że jest to 50 milionów codziennych aktywnych użytkowników Roblox. To co wolno im zrobić, to wejść do swojej przestrzeni gry i stworzyć wszystko, co im się podoba. Więc jest to wolność, myślę, że przestrzeń Web 3.0 to wybór, wolność i kontrola. Jest to ruch społeczny, który wywodzi się z kryptowalut, ludzie dorastali myśląc w ten sposób i działając w ten sposób, ale też pochodzi od graczy, którzy mają dostęp do wolności w grach, w które grają. Jest to zwrot przeciwko eCommerce, gdzie ludzie uruchamiają programy, aby uniemożliwić powyższe zachowania. Pracowałem nad niektórymi z nich, gdzie ludzie mówili, że powodem, dla którego to robią, jest umożliwienie swobodnego poruszania się społeczności i handlu w całej sieci, a nie doprowadzenie do tego, że ktoś przejmie kontrolę. Znany nam wszystkim Facebook, który przechwytuje słowo Meta, jest przeciwieństwem Web 3.0.

Paula Thomas: Co Cię w tym zafascynowało Stuart? Wiem, że teraz to badałeś. Mówiłeś mi o tym od 2015 roku, dlaczego więc tak Cię to zafascynowało?

Stuart Evans: Czytałem magazyn, w którym była informacja, że Bitcoin jest oprogramowaną walutą typu open source. Spędziwszy w tamtym momencie 20 lat w lojalności, pomyślałem, że mogę to wykorzystać. Mogę zmienić propozycję wartości dla klientów, mogę poprawić technologię i poprawić reklamy zarówno dla klientów, jak i dla biznesu. To był mój punkt wyjścia. Spędziłem 2015 rok ucząc się, czytając tak dużo, jak tylko mogłem. Uczestniczyłem w uruchomieniu Ethereum Devcon 1 w którym byli na żywo, kodując green screen na dużym ekranie. Próbowałem kupić za tysiąc dolarów Ethereum, gdy ich cena wynosiła 42 centy, a aktualnie są warte 10 milionów.

Paula Thomas: Ojej, mogę tylko powiedzieć, że przykro mi to słyszeć Stuart.

Stuart Evans: Od tego czasu próbujemy korzystać i uczyć się, a sposobem na naukę myślę, że jest próbowanie i działanie. To, co próbowaliśmy zrobić z wieloma różnymi firmami i klientami, to jak sprawić, żeby to działało? Jak możemy to zrobić? Jak wykorzystać kryptowaluty, blockchain, NFT do różnych rzeczy, na różne sposoby? Najważniejszą rzeczą, którą powiedziałem innym, to nie rozwiązuj istniejących problemów za pomocą nowej technologii, rozwiązuj nowe problemy za pomocą nowej technologii. Musimy faktycznie wyłamać się z mentalności starej technologii. Myślimy, że rozumiemy programy i klientów, ale trzeba iść do przodu w naturę Web 3.0 i powrócić, tym samym, aby spojrzeć na lojalność dzisiaj. Nie próbowałem posunąć lojalności do przodu. W rzeczywistości odszedłem od niej, aby powrócić do lojalności z perspektywy Web 3.0 i zobaczyć, co moglibyśmy zrobić inaczej.

Paula Thomas: Nie wątpię, że jest kilka niezwykłych przykładów tego, co można zrobić inaczej i co jest robione inaczej. Podoba mi się jednak to, co powiedziałeś o jednostkach. Rozmawialiśmy o tym, kiedy spotkaliśmy się ostatnio. Każdy chce być zaangażowany w Web 3.0 lub być postrzeganym, jako przynajmniej testujący, uczący się. Myślę, że w niektórych firmach jest na to apetyt. Jednak zawsze mam wrażenie, że nie wiem od czego zacząć, jako indywidualny marketer lojalnościowy, który jest ciekawy i nigdy nie kupił żadnej kryptowaluty. Rozważałam zakup Bitcoina, chyba w 2017 roku, a potem ktoś mi powiedział, że w tamtym czasie było to 6000 dolarów za jednego. Więc to jakby zamknęło temat dość szybko. Wiem, że w ostatnich miesiącach było to już wszędzie, ale sprowadźmy to do najprostszego punktu dla słuchaczy. Myślę, że każdy słuchacz Let’s Talk Loyalty ma zamiłowanie do branży lojalnościowej, więc naprawdę ceniłby sobie Twoją wiedzę i specjalność. Ale jeśli ktoś taki jak ja, nie ma pojęcia o Web 3.0, co mogę zrobić, aby się kształcić? Na przykład, gdzie powinnam zacząć?

Stuart Evans: Ruch Web 3 działa na Discordzie. Poszukaj projektów, które Ci się podobają i śledź je na Discordzie, zaangażuj się, obserwując, co ludzie zamieszczają poprzez oficjalne i nieoficjalne kanały na Discordzie i Twitterze. Tak naprawdę nie działamy na LinkedIn tak bardzo, jak tradycyjny biznes. Myślę, że sposobem na naukę jest właśnie to. To jest siedzenie w biznesie i próba uruchomienia projektu, tak jak to inni zrobili. To wcale nie jest takie łatwe, aby połączyć coś takiego jak Coinbase Wallet, umieścić w nim kilka dolarów i kupić trochę kryptowalut. Myślę, że to dobry czas, aby kupić je właśnie teraz, w zeszłym tygodniu byłoby jeszcze lepiej, bo Ethereum poszedł w górę o 30% w ciągu tygodnia. Więc to nie jest zły zwrot w ciągu tygodnia, co jest interesujące, ponieważ pokazuje to również, dlaczego konsumenci są zainteresowani kryptowalutami. Są przypadki użycia ich w Stanach, gdzie spieniężają papiery wartościowe zgromadzone na funduszach emerytalnych i inwestują je w Bitcoina. Szczególnie rynek przepływu kryptowalut jest tym, co napędza uwagę konsumentów. Widziałem, że ludzie są tym zainteresowani. To jest gra, to hazard. Musimy spojrzeć na to i zastanowić się, jak moglibyśmy to wykorzystać, aby przyciągnąć ich uwagę? To jest to, czym jest lojalność na koniec dnia, prawda? Tworzenie wartości, tworzenie napięcia, tworzenie zaangażowania, ludzie angażują się w kryptowaluty w sposób, który powinniśmy być w stanie powielić.

Paula Thomas: Rozmawiałam z kimś na rynku irlandzkim, ogólnie o programach, ale rozmawialiśmy także o Wielkiej Brytanii. Podziwiam ich za wiele pracy, która jest tam wykonywana. Jestem pasjonatką innowacji i jest to jeden z powodów, dla których mam ten program. Podczas rozmowy doszłam do wnioski, że na rynku panuje zmęczenie i znudzenie. Nie myślimy tylko o Web 3.0, dla dobra tego, aby zrobić coś innego, a rynek potrzebuje czegoś ekscytującego. Zmienność, jak powiedziałeś, jest absolutnie w porządku, ale jest to także obawa, czy ta osoba ma dyscyplinę do zarządzania swoimi aktywami na rynku. Mam jednak obawy, jako jednostka, kiedy mówisz o Coinbase Wallet. Oczywiście, że mogłabym to wygooglować i dowiedzieć się, jak się zaangażować, ale czy istnieją zagrożenia związane z oszustwami? Czy musiałabym wziąć może oddzielną kartę kredytową, aby upewnić się, że moja ekspozycja na kryptowaluty jest bezpieczna? Mam jakieś negatywne skojarzenia z kryptowalutami, zastanawiam się, czy mogę zacząć od mojej obecnej karty kredytowej i po prostu zacząć działać? Czy też istnieją podstawowe zasady oszustwa, które mają zastosowanie w Web 3.0, które są inne?

Stuart Evans: Oczywiście, jest ich mnóstwo. Musisz być świadoma tego, co robisz i ryzykować tylko tyle, na ile możesz sobie pozwolić, aby stracić. Przejdźmy teraz do podstaw. To jest hazard polegający na skutecznym inwestowaniu pieniędzy w kryptowaluty. Jednak myślę, że, mój punkt dotyczył próbowania kryptowalut, a to co byś zobaczyła przy 30% wzroście wartości to szybsze bicie Twojego serca. Jednak to się nie dzieje, jeśli Twoje punkty lojalnościowe leżą bezczynnie na koncie. Oczywiście obawy są nieuniknione. Dziś rano kupiłem NFT za 500 dolarów. Nie było to drogie. Wiem, co robię i wiem dlaczego, ale porozmawiamy o tym za chwilę. Niemniej jest przy tym trochę zabawy, więc po prostu idź i zaryzykuj. Myślę, że zarówno jako gracz indywidualny i jako firma, też są sposoby na zabawę, ale czy ktoś przeniesie cały swój portfel punktów lojalnościowych na blockchain?

Oczywiście, że nie. Być może nowy startup może zacząć na blockchainie i to udowodnić, ale są sposoby na wykorzystanie technologii blockchain, o której mówiliśmy wcześniej. Ma ona szereg możliwości w ramach prowadzenia programu lojalnościowego, który jest lepszy niż tradycyjna technologia. Prawdopodobnie sama kryptowaluta ma znaczenie dla klientów, a także w sieci peer-to-peer jako ruch walutowy wartości między różnymi partnerami NFT. Tak naprawdę jest masa możliwości, które pojawiają się w technologii wokół NFT, które sprawiają, że niektóre z nich są naprawdę interesujące z punktu widzenia członkostwa. Następnie docieramy do Metaverse, który jest na szczycie. Możesz tworzyć w zasadzie nieograniczone doświadczenia i to czego klienci chcą po pandemii. A czego chcą? Chcą zaufania, wartości i doświadczenia. Wszyscy robili w tamtym okresie zakupy w sieci i chcą mieć pewność, że dostają najlepszą cenę. Mamy możliwość w ramach Web 3.0 stworzyć całą masę różnych mechanizmów, używając blockchain, jako technologię wykorzystująca kryptowaluty, jako narzędzie dla wartości, transferu i przechowywania. NFT jest dla mnie narzędziem do przechwytywania i tworzenia wartości, co jest interesujące. Metaverse to przestrzeń, w której można tworzyć doświadczenia. Metaverse według autora Pokemon Go jest wszędzie. Mówi o rozszerzeniu, kiedy chcesz zobaczyć płaszczyznę, która jest cyfrowa na tle fizycznej. Po prostu nakłaniam nas do myślenia inaczej o tym, czego klienci oczekują, w jaki sposób mogą się angażować. W związku z tym, w jaki sposób możemy zaprojektować i pracować nad wartościowymi wzorcami i doświadczeniami klientów w przestrzeni lojalnościowej.

Paula Thomas: Czy jest jakiś konkretny przykład wykorzystania blockchain, kryptowaluty, NFT i Metaverse i stworzenia czegoś nowego, co uważasz za imponujące? Chyba wspomniałeś o AirBaltic, zanim weszliśmy na antenę.

Stuart Evans: Dziś rano kupiłem właśnie NFT z kolekcji City. To interesujące, że plany dla samolotów AirBaltics NFT, zostały oflagowane niedawno. Wydali trochę artykułów prasowych na ten temat, co spotkało się z krytyką. Ludzie dziwili się, po co nam ta technologia? Umieściłem post, który wyjaśniał, że oni po prostu próbują się uczyć. Napisałem także artykuł, który mówi, że NFT mogą być w przyszłości lepszą dystrybucją dla biletów lotniczych niż GDS, ponieważ w rzeczywistości jest to lepszy sposób dystrybucji informacji.

To bezpieczna, zaufana transakcja. I jako nośnik, NFT może być naprawdę interesującym sposobem dla ludzi. Czy ktoś już wykorzystuje NFT na potrzeby dystrybucji biletów? Nie, ale czy powinniśmy spróbować tego w przestrzeni lojalnościowej, co może nie do końca im się udać za pierwszym razem? Jasne. Myślę, że AirBaltic jest bardzo odważne w tym, co mówi o swoim działaniu w zakresie NFT. Z mojego punktu widzenia, w pewnym stopniu robią to dobrze, ponieważ powodem, dla którego kupiłem kolekcję City NFT jest to, że zamierzają oni wprowadzić coś, co nazywa się play NFT. Będzie ono miało pewną wartość i będzie miało pewne kredyty w ramach linii lotniczej. To, o czym mówimy to naprawdę koncepcja modelu gry bezterminowej. NFT pozwala Ci mieć tę zdolność do spalenia jednego statusu i uzyskania innego. I to staje się interesujące. Myślę, że oni mają dużo przemyśleń. W artykułach mówią, że po prostu grają, próbują się nauczyć tych rzeczy i zobaczyć, w jakim kierunku to idzie. Jak już mówiłem, nie chodzi o pieniądze, ale o zaangażowanie. Chodzi o stworzenie czegoś, czym klienci są zainteresowani i zobaczyć, jak to się ma do modelu biznesowego dla lojalności i modelu biznesowego dla linii lotniczych w przyszłości.

Kapitał rynkowym ich kolekcji City NFT to dzisiaj jedyne 16.000 dolarów. Starbucks także ogłosił, że stworzy NFT, które pozwoli klientom na różne doświadczenia. Myślę, że w tej chwili trzeba mocno obserwować rynek.

Paula Thomas: Niesamowite. I żeby było jasne, badanie Starbucksa pod kątem NFT i doświadczeń, to wyłącznie doświadczenia cyfrowe. Czy mam rację?

Stuart Evans: Wątpię. Myślę, że będzie to doświadczenie, w którym możesz jako posiadacz NFT wejść w przestrzeń cyfrową. W swojej strategii mówią o trzeciej przestrzeni, która jest przestrzenią pomiędzy domem a punktem sprzedaży. Chcą być zaangażowani w tę trzecią przestrzeń, w której obecnie nie są obecni, dlatego robią to za pośrednictwem sieci partnerów. Jestem pewien, że jako posiadacz NFT, na pewno spojrzę na to, czy dostanę inny smak kawy. Czy odblokuję tę możliwość? Czy mogę zagrać w grę z kawą i piciem kawy? To jest interesujące i ekscytujące dla klientów. Są bystrzy i myślę, że to jest rodzaj doświadczenia, który będą próbowali stworzyć. Powiedziałem, że to wszystko jest w fazie początkowej, zostało to dopiero ogłoszone, ale jeszcze nie zrobione. Teraz jest naprawdę dobry czas, aby spróbować to zrobić.

Paula Thomas: A to NFT, który kupiłeś dzisiaj, Twoja kolekcja City firmy AirBaltic, czy to dzieło sztuki? Czym jest kolekcja City?

Stuart Evans: Tak, kupiłem dzieło sztuki. NFT jest numerowany, myślę, że kupiłem numer 98 ze stu. To dzieło sztuki i jest przeznaczone dla miasta Coldigger, które stworzyli. Ale tak naprawdę, to co kupiłem to można powiedzieć, inwestycja w to, że gdy oni wypuszczą „Planes NFTs” (stworzone przez AirBaltic), każdy portfel na blockchainie, który trzyma kolekcję miejską NFT zostanie zniesiony, to jest ta ekscytująca rzecz. Zniesione zostaną za darmo niektóre z NFT Planes. Więc kupując kolekcję miejską i angażując się w relację z AirBaltic, kiedy przejdą na swój kolejny poziom i zniosą NFT Planes, dostanę niektóre z tych elementów za darmo. Mogę również kupić kilka z nich w środowisku pre-mint, co oznacza, że są one znacznie tańsze od ceny rynkowej. Jest to doskonały sposób na zaangażowanie.

Zawsze rozumieliśmy cykl życia lojalności jako nabycie, uruchomienie i aktywację, a następnie dodanie przestrzeni Web 3.0, gdzie wszystko jest w zasięgu ręki. Wiesz, zaczynasz od aplikacji PO, która jest dowodem obecności cyfrowej. Możesz kupić mniejszy NFT, a potem masz szansę kupić większy NFT, bo wcześniej kupiłeś mniejszy. Posiadasz te dwa mniejsze, masz szansę wymienić je na inne lub wyrzucić je i kupić inny duży. A to, co organizatorzy budują, to modele gry. Budują modele zaangażowania w gry. To jest dla mnie niezwykle ciekawe, myślę, że musimy patrzeć na gry. Musimy spojrzeć na klientów mających wybór i kontrolę oraz grających w gry w sposób, w jaki chcą grać. Obecne programy, które mają odgórnie ustalone zasady i progi, a potem mówią, że zabiorą Ci punkty i obniżą Twój status, one muszą zmienić swoje podejście. Myślę, że dzisiaj każdy program lojalnościowy jest ułomny. Co to znaczy? Nie jesteś właścicielem wartości w portfelu swoich punktów. Program może być jutro zlikwidowany i nie ma żadnej odpowiedzialności po stronie organizatora, który może zmienić zasady programu w dowolnej chwili. Nie są za to odpowiedzialni, a my cały czas widzimy dewaluacje programów. To jest bardzo antykryptowalutowe myślenie, bo jeśli to jest moja wartość, to powinienem móc ją posiadać i powinienem móc z niej korzystać tak, jak chcę.

Komunikat prasowy AirBaltic mówi, że jeśli ktoś chce zdobyć złoty status przez takie podejście i mieć NFT ze złotym statusem, to dlaczego nie może go potem sprzedać, jeśli ma taką ochotę? Przecież użytkownicy zapracowali na to, to jest ich wartość, ich punkty. Dlaczego nie mogą tego sprzedać komuś innemu? Nie będę się zagłębiał w szczegóły techniczne, ale myślisz o NFT jako o pojedynczym portfelu. Możesz również mieć NFT, które faktycznie mają wiele portfeli podłączonych do jednego NFT. Można też mieć NFT, który ma wartość, czyli walutę dołączona do NFT. Więc to, co można zrobić przez drogę NFT, to modelować przebudowę całego członkostwa i relacji z klientem, mieć to wszystko modułowo w taki sposób, że klient może to zobaczyć, może to kontrolować, może to wykorzystać w taki sposób, w jaki chce. Mają kontrolę nad wartością, mogą się nią podzielić z kimś innym, wysłać ją do kogoś innego, sprzedać, jeśli chcą. Ten model jest bardzo antyksięgowy, jeśli mogę użyć tego słowa. Kiedyś pracowałem po stronie klienta i wiem, jak księgowi prowadzą programy. Klienci chcą zaangażować się w programy w tym nowym sposobie myślenia, oczywiście nie wszyscy. To jest to, czego oczekują „crypto natives”, to są ludzie, którzy będą się angażować. To jest ruch, który myślę, że stanie się wszechobecny w jakiejś formie, nie całkowicie, ale w jakimś stopniu, także w lojalności.

Paula Thomas: To było właśnie moje kolejne pytanie, bo kiedy mówiłeś o kawałku NFT, zastanawiałam się, czy nadążam za całym potencjałem. Pierwszy raz to badam i zaczęłam się zastanawiać, czy to jest coś, co jest wyłącznie dla wysoko wyedukowanych, obeznanych z ryzykiem osób. Czy naprawdę wierzysz, że rynek masowy zrozumie te wszystkie bardzo złożone koncepcje? I będą chcieli się zaangażować na tak ogromną skalę, powiedzmy w ciągu najbliższych 10 lat?

Stuart Evans: Myślę, że to będzie w przeciągu następnych 3-4 lat. Nie sądzę, żeby był to okres 10 lat, bo uważam, że Web 3.0 przynosi tak wiele korzyści i możliwości z różnymi doświadczeniami, że ludzie będą chcieli przejąć więcej kontroli, więcej własności swoich danych, jak mogliśmy zauważyć to na przykładzie przeglądarki Brave. Będą chcieli posiadać własne punkty i własną wartość. Wielkim punktem zwrotnym będzie posiadanie portfela z obsługą Web 3.0, a dziś musisz mieć portfel, w którym możesz przechowywać swoje NFT. Potem dostajesz się do przestrzeni Metaverse i możesz go użyć do przeglądania i transakcji i być zaangażowanym. Myślę, że lojalność ma ogromną szansę na wprowadzenie portfeli na rynek i bycie partnerem w ramach nośnika dla ludzi zdobywających portfele Web 3.0, to ciekawa linia strategiczna. Prawdopodobnie nie powinienem tego mówić, ponieważ pracuję nad niektórymi z tych rzeczy, ale to jest bardzo ekscytujące, gdzie myślisz inaczej o DeFi. Czy to, jak powiedziałem, moja tożsamość, moje dane, moja wartość, moje świadectwa szczepień, to wszystko może być przechowywane na blockchainie, może być przechowywane bezpiecznie, a osoba może zezwolić na to różnym klientom. To jest wizja na krótką i długą metę, ale jeśli spojrzeć na 14-latków grających w Roblox, to za pięć lat będą oni mieli 19 lat, a za 5-10 lat będą konsumentami głównego nurtu. Oni oczekują innego sposobu, zaangażowania i posiadania własnych danych i wartości.

Paula Thomas: Myślę, że drugim elementem, który mnie zastanawia, jest to, czy oni w ogóle są skłonni do wykonania tej pracy? Często mówię o zasadzie prostoty. Nawet wczoraj odbyłam wspaniałą rozmowę z innym liderem w dziedzinie lojalności. Rozmawialiśmy o znaczeniu tego, że być może nadszedł czas, aby cofnąć się do punktu dotyczącego wszystkich warunków i złożoności oraz tego, że nie posiadamy ich na własność i nie mamy do nich zaufania. Więc ta zasada prostoty jest czymś, co moim zdaniem jest kluczowe dla przyjęcia każdego programu lojalnościowego, nad którym pracowałam. Czy myślisz, że to jest możliwe w tych programach?

Stuart Evans: Potencjalnie. Powodem, dla którego nie kupiłem 10 milionów dolarów wartych wtedy 54 centy, było to, że w tym czasie trzeba było zakodować tzw. hard wallet. Czyli musiałbym wiedzieć, jak go stworzyć i ustawić go za pomocą sieci. Oczywiście teraz można zrobić tzw. soft wallet, po prostu ktoś inny robi całą tę pracę dla Ciebie. Myślę, że usunięcie złożoności jest nadal skomplikowane a to, co masz w tej chwili, to niezliczona ilość różnych sposobów, w jaki możesz robić te wszystkie rzeczy. Istnieje wiele różnych portfeli, a niektóre NFT, kryptowaluty i giełdy proszą o różne portfele do różnych rzeczy. Więc to wszystko jest bardzo zróżnicowane. Ale myślę, że w pewnym momencie zacznie się to zbiegać. Myślę, że programy lojalnościowe z ich ogromną liczbą członków mają szansę być zaufanym partnerem, pozbyć się tej złożoności i powiedzieć, że oto mamy dla ciebie coś, co przyniesiemy. I możesz nam zaufać, bo ufasz nam od zawsze i wiesz kim jesteśmy. Myślę, że stanie się to o wiele łatwiejsze dla ludzi, aby wejść do tej przestrzeni, czy to z portfelem z kryptowalutami czy z NFT. Myślę, że mamy okazję być w branży lojalnościowej lodołamaczami dla handlu.

Paula Thomas: Myślę, że to ważny punkt, siła marki. Myślę, że jest to coś, o czym nie myślałam w kontekście zaufania. Inną rzeczą, o której myślałam, a która moim zdaniem musi się wydarzyć, jest to, że słyszałam wiele o tym, że opłaty są bardzo wysokie, mam na myśli opłaty dla użytkowników. Czy mam rację, jeśli chodzi o angażowanie się i granie w gry?

Stuart Evans: Tak.

Paula Thomas: Dobrze. Mam swój pierwszy żargon.

Stuart Evans: Jeśli dokonujesz transakcji w obrębie sieci, istnieją opłaty dla użytkowników. Ethereum jest głównym środowiskiem, które ma opłaty za transakcje blockchain i wiele osób wydało tzw. smart contracts i projekty na Ethereum, głównie dlatego, że był to łatwy sposób na zbijanie tokenów, na których następnie umieścili swoje projekty, aby spróbować zarobić dużo więcej pieniędzy. Więc Ethereum ma ogromny wolumen transakcji. ETH ma zarówno wahania w swojej cenie, jak i sama opłata transakcyjna jest również zmienna pod względem działania sieci. Więc jest to faktycznie dość trudne, ale to jest to, co nazywają pierwszą warstwą blockchain, która jest jej macierzystym rdzeniem.

Druga warstwa znajduje się na górze pierwszej i zasadniczo gromadzi te transakcje. Istnieje wiele warstw do rozwiązania. Ludzie prawdopodobnie słyszeli o Polygon, który jest jednym z liderów w tej dziedzinie. W zasadzie Polygon ma obniżyć te opłaty o 90%. Znaleźli sposób na zmniejszenie opłat, przenosząc je w inne struktury. Inną sprawą jest przyjazny dla środowiska charakter blockchain. Czytałem gdzieś, że aby wytworzyć pojedynczy NFT w rundzie blockchain, potrzebna jest taka sama energia, jak przy prowadzeniu domu przez 24 dni, co jest szalone i wszyscy wiemy, że nie powinno się zdarzyć. Więc w 2015 roku platforma Ethereum uruchomiła szczególny sposób pracy. Nie zagłębiając się w szczegóły nazywano to proof-of-work, co oznacza, że komputery, które przetwarzają sieć i są konkurencyjne, aby wygrać te opłaty transakcyjne i dostać nagrodę za wykonanie pracy, stosują bezsensowne algorytmy komputerowe. Nie ma żadnej wartości w algorytmie, który wykonują. Więc cała ta moc obliczeniowa, która jest w zasadzie wyścigiem, aby rozwiązać problem i uzyskać prawo do umieszczenia w blockchainie, nie robi nic dla nikogo. To sposób, w jaki blockchain jest skonfigurowany do robienia pewnych rzeczy.

Więc Ethereum przechodzi na coś, co nazywa się proof-of-stake, który będzie miał znacznie niższe wymagania co do przetwarzania. Nie będzie miał bezsensownego modelu. Będzie polegał na tym, że ludzie będą ryzykować swoją reputacją. Pracowali nad tym i wciąż próbują przejść do tego konkretnego modelu, więc to zredukuje dużą część problemów środowiskowych, które stoją za Ethereum blockchain, główną platformą, której ludzie używają, a także wiele innych blockchainów, jak: Cardano, Solana, Tezos. Inne, nowsze niż Ethereum, nie używają tego algorytmu. Nie używają proof-of-work, co oznacza, że nie mają dużego zużycia energii. To trochę tak, jakbyś zadała pytanie: czy samochody nie zanieczyszczają środowiska – więc jeśli patrzysz na Forda z 1978 roku, to tak, zanieczyszcza, ale w porównaniu do nowoczesnej hybrydy lub Tesli, odpowiedź brzmi nie. To tylko ewolucja technologii i przemysłu, gdy rozwijamy możliwości i sposób, w jaki te rzeczy działają od środka. To wciąż jest bardzo ładne i zaawansowane. Możliwości poprawiają się cały czas, gdy ludzie inwestują, próbują tworzyć i rozwiązywać problemy od środka.

Paula Thomas: Bardzo się cieszę, że o tym mówisz. Naprawdę podoba mi się pomysł, biorąc pod uwagę, że wydaliśmy wiele audycji tutaj, mówiąc o obawach środowiskowych i wykorzystując lojalność do ich rozwiązania. Greenwashing to duży temat, mogę sobie wyobrazić szefów marketingu, którzy chcą go podchwycić i stać się ciekawym, eksperymentującym typem marki. Jednak istnieje potencjalny sprzeciw ze strony stosunkowo mniej poinformowanych konsumentów, takich jak ja, którzy mogą być poruszeni „o mój Boże, dlaczego robią NFT? To oburzające.”

Stuart Evans: Dokładnie. Być może widziałaś w prasie, że Salesforce ogłosił, że będzie obecny na rynku NFT. I cała grupa pracowników Salesforce napisała do zarządu i powiedziała: „Nie podoba nam się to”. Faktycznie, sygnalizowali problemy środowiskowe z tym związane. Salesforce poszło dalej i odeszli od rozwiązania opartego na Ethereum, aby zastosować przyjazne dla środowiska rozwiązanie oparte na blockchainie. Starbucks ogłosił dokładnie to samo. To jest rozsądne postępowanie a nie podążanie za tzw. stadem. Im więcej masz wiedzy, tym lepsze decyzje możesz podjąć w tej przestrzeni. To wszystko rozwija się bardzo szybko i nadążanie za tym jest bardzo trudne.

Paula Thomas: Oczywiście. Podoba mi się ten pomysł. Myślę, że warunkiem wstępnym, dla każdego, kto tego słucha, może być przynajmniej świadomość, że istnieją bardzo różne wersje blockchain z perspektywy informatycznej. Zanim podejmą ryzyko, muszą upewnić się, że dokładnie to rozumieją.

Stuart Evans: Dokładnie. Chodzi mi o to, że blockchain ma dwa różne rodzaje, nawet w swojej podstawowej konstrukcji. Jeden jest prywatny i pozbawiony uprawnień, używany przez duże firmy pracujące razem jako sieć a drugi publicznym i pozbawionym uprawnień, jak sieć Ethereum, kiedy znajduje się tam dla wszystkich, którzy mogą to zobaczyć. To są zupełnie dwie inne rzeczy, przeznaczone do różnych celów. Musisz wiedzieć, jaki typ blockchainu chcesz użyć.

W tokenach kryptowalutowych możemy mówić także o stablecoin. Ludzie słyszeli o tym, jest to genialne dla przenoszenia wartości między firmami i siecią. Można sobie wyobrazić sieć partnerów używających stablecoin, ponieważ wszyscy chcą faktycznie uzyskać pieniądze, których oczekują na zakończenie, jeśli robią transakcję blockchain, a nie jakąś zmienną, ponieważ kursy zmieniły się w porównaniu z dynamicznym tokenem. W przypadku NFT, masz trzy różne typy: statyczny NFT, kompozytowy NFT i trzeci, który pozwala Ci umieścić to wszystko razem jako rzecz członkowska. Więc możemy zobaczyć różne rodzaje NFT. Następnie jest Metaverse. Myślę, że z tych wszystkich rzeczy, istnieje wiele poziomów złożoności. Marketerzy muszą zastanowić się, jakie potrzeby klientów mogą się pojawić i jak mogą je rozwiązać. Pracując z Web 3.0 myślimy w ten sposób, że klient chce, aby problem został rozwiązany. Niektórzy klienci mówią, że chcą uruchomić sklep w Metaverse. Ale dlaczego miałbyś to zrobić? Masz już sklep. Uruchom doświadczenie, zrób coś, czego nie możesz zrobić w świecie fizycznym, stwórz coś zupełnie innego.

Paula Thomas: A co z ideą interakcji uczestników Metaverse? Biorąc pod uwagę, że jest duże zapotrzebowanie na takie współdziałanie, szczególnie po Covidzie. Idea komunikacji międzyludzkiej w cyfrowym świecie brzmi dla mnie trochę, jak uboższa wersja problemów z mediami społecznymi. Czy jest aż taki popyt i czy istnieje realna możliwość łączenia się w Metaverse w sposób, który jest lepszy od świata rzeczywistego? To jest to z czym się zmagam, dlaczego miałabym spotkać kogoś w Metaverse, a nie w lokalnym pubie czy kawiarni?

Stuart Evans: Tutaj prowadzimy cyfrową rozmowę, podam Ci przykład. Przeczytałem to gdzieś i bardzo mi się spodobało. Jeśli dasz 13-letniemu dziecku, które gra w Robloxa, w ramach nagrody za zdany egzamin 100 dolarów na nowe trampki, dzieciak odwróci się i powie, czy może to dostać w Robuxach (waluta w Robloxie). Zapytasz co z tym zrobi? On odpowie, że kupi trampki. Nasuwa się pytanie, dlaczego za te same pieniądze kupi wirtualne trampki, a nie fizyczne? Ponieważ w Roblox może spędzać czas ze swoimi przyjaciółmi w dowolnym miejscu na świecie. To nie musi być miejsce, do którego muszą się udać. Mogą być w parku, w ulewnym deszczu. Mogą nosić trampki, wyglądać modnie i mieć je na zawsze. Nie pobrudzą się ani nie zniszczą. Można je ponownie sprzedać za jakąkolwiek wartość w przyszłości. Dlaczego miałbyś chcieć prawdziwe trampki? Myślę, że dla części ludzi na świecie nowa wirtualna rzeczywistość jest prawdziwa i nie tylko dla połączenia i dla środowiska społecznego, ale także dla aktywów i rzeczy.

Sprzedawane torebki Gucci na Roblox, kosztują więcej niż w sklepie fizycznym. Ludzie są po prostu podekscytowani tymi rzeczami. Jeśli spojrzysz na to, co Nike robi z kryptowalutami i ich butami, one sprzedają się za tysiące dolarów – wirtualne trampki, nie te prawdziwe. Istnieje koncepcja, w której kupuję fizyczny przedmiot i mam jego cyfrowego bliźniaka również w Metaverse. Więc mogę mieć torebkę w realu i mieć tę samą wirtualną rzecz. Myślę, że sprawy związane z wirtualną interakcją są naprawdę interesujące, ponieważ kto chce być podłączony do kogo, po co, i jak – jest zależne tylko od użytkowników. A jeśli chcą to mogą iść i mieć wirtualne doświadczenie i tu dam ci przykład, ale nie możesz się śmiać Paula, a jestem pewien, że będziesz.

W Metaverse, mam na sobie Martensy, żółte skarpetki, nie pamiętam kurtki. Więc to ja w Metavers mogę być kim chcę, prawda? Więc nie musisz widzieć mnie, siedzącego przy komputerze jako obraz, możesz zobaczyć, kim chcę być i to co mówiłaś, na samym początku, zdolność do ekspresji i bycia tym, kim chcesz być. Brak ograniczenia przez fizyczność jest czymś, co jest bardzo trudne do zrozumienia dla ludzi mojego pokolenia, ale to jest to, co ci 13-latkowie robią, kiedy idą i grają w Roblox lub Fortnite. Myślę, że jako marketerzy musimy eksperymentować i uczyć się właśnie teraz, ponieważ w przeciwnym razie zostaniemy w tyle i nie będziemy wiedzieć czego klienci szukają w przyszłości.

Paula Thomas: Tak. Czasami trzeba też spojrzeć wstecz, jeżeli chodzi o możliwości zawodowe. Mam wrażenie, że byłam świadoma tego, że nie podjęłam działań i patrzyłam, jak świat idzie do przodu, a ja nie byłam zaangażowana w pewne rzeczy. Zgadzam się, oczywiście teraz jako twórca treści, że jest coś wyjątkowego w tworzeniu, czy to cyfrowym, czy fizycznym, czy jakimkolwiek innym. Myślę, że każdy właściciel firmy oraz programu lojalnościowego może to potwierdzić. Jest coś ekscytującego w tworzeniu czegoś na świecie, co wcześniej nie istniało.

Stuart Evans: Absolutnie, myślę, że wszyscy chcemy być bohaterami. Zarząd mówi nam żebyśmy nie robili tego, bo nie ma pieniędzy. Słyszałem, jak ludzie z działu marketingu i reklamy mówili, że w Metaverse nie ma wolumenu. Ale teraz ich marki coraz bardziej chcą eksperymentować. Próbują znaleźć nowe sposoby robienia innowacyjnych rzeczy, a nie nowe sposoby robienia starych rzeczy i myślę, że to naprawdę ważny punkt – zrobić coś innego. Czapki z głów dla AirBaltic za odwagę, bo robią coś w tym kierunku. Czy jest za tym udowodniona wartość? Nie. Czy inni ludzie o tym myślą? Jasne. Obecnie jestem zaangażowany w projekty na wschodzie, patrząc na lojalność kryptowalutową, robimy NFT w Azji i właściwie to, co Metaverse i Web 3.0 mogą zrobić dla zdrowia w USA. Jest tam wiele projektów, na które ludzie próbują znaleźć sposób. Moim zdaniem jedynym sposobem na znalezienie go jest spróbowanie i zrobienie tego, ponieważ nigdy nie ma gwarancji, że coś się uda w 100%. Ludzie pytają cały czas, gdzie są dowody, że to działa, kto to robił wcześniej, komu się udało do tej pory. Nikt. Więc trzeba być odważnym. Jeżeli chcesz mieć wzory i przykłady do naśladowania z wcześniejszego doświadczenia firmy, idź zapytaj Blockbustera lub Kodaka. Czy to jest właśnie coś takiego? Myślę, że będzie. Czy rozpowszechni się na cały świat? Nie, w najbliższym czasie będzie jego częścią i dlatego musimy to bardzo mocno przemyśleć.

Paula Thomas: Zdecydowanie tak. Kiedy powiedziałeś, że jesteśmy tu w środowisku cyfrowym, chciałam zapytać, czego tam brakuje. Więc widzę wielopłaszczyznowe spotkanie w przyszłości.

Stuart Evans: Sprawiamy, że jest to ekscytujące. Możesz sobie wyobrazić, że firmy spotykają się w Metaverse, ludzie się pojawiają i włączają kamery lub wyświetlają swoje avatary, jeśli chcą być sobą i nie muszą wyglądać elegancko na spotkaniu biznesowym, ponieważ mogą być ekspresyjni i nadal być zaangażowani. To jest po prostu inne spojrzenie na pewne rzeczy i myślę, że jest to powód, dla którego te dzieci grają w Roblox. Po prostu jest to wciągające. I to jest to, co firmy chcą mieć na spotkaniach, to jest to, co programy lojalnościowe muszą mieć również dla klientów, to jest to, czego konsumenci i osoby prywatne pragną. Oni chcą zaangażowania, chcą zabawy i myślę, że teraz jest czas, aby umieścić zabawę w lojalności i posunąć niektóre z tych rzeczy do przodu.

Paula Thomas: Po mojej wczorajszej rozmowie naszły mnie przemyślenia na temat tego, jak mało się dzieje w programach mainstreamowych. Rzeczywiście myślę, że nadszedł czas, aby wprowadzić elementy zabawy w lojalności i spróbować niektórych radykalnych koncepcji. Z pewnością otworzyłeś mi oczy. To wszystkie pytania, które miałam przygotowane na dziś. Czy uważasz, że jest jeszcze coś ważnego, czego nie poruszyliśmy, a co jest istotne dla naszych słuchaczy?

Stuart Evans: Myślę, że omówiliśmy wiele teorii. Jedyną rzeczą, o której należałoby jeszcze porozmawiać są pieniądze. Kiedy Adidas uruchomił swoje NFT, w ciągu jednego popołudnia zrobili 44 milionów dolarów NFT. Jeśli spojrzysz na niektóre numery, które przechodzą przez grę Axie Infinity i transakcje o bardzo małej wartości, sumując te wszystkie liczby to będą miliardy dolarów. AirBaltic – na razie ich nie ma z obecnym zestawem NFT, ale mogą mieć w przyszłości. To także myślenie o handlu w inny sposób i myślenie o tym, jak można uchwycić i stworzyć wartość, jeśli spojrzysz na to, co firmy sportowe zrobiły z socjalizmem i NFT. Dobrym przykładem jest NBA Top Shot, który jest jednym z najlepszych rynków NFT. NBA bierze momenty z gry, zamyka je jako NFT a ludzie kupują je za 300,000-400,000$. A to jest wartość, której wcześniej nie było. Oni uchwycili i stworzyli tę wartość. Tak więc w przestrzeni lojalnościowej, naszą magią jako marketerów lojalnościowych jest tworzenie wartości. Kluczem do sukcesu jest hasło: wysoka wartość postrzegana, niski koszt. Spójrz na to, co możemy zrobić nie tylko z blockchainem, który czyni rzeczy bardziej wydajnymi. Kryptowaluty, które sprawiają, że rzeczy są bardziej ekscytujące. NFT, które powodują, że rzeczy są bardziej wartościowe. Metaverse, który dodaje wielopoziomowe doświadczenie. Myślę, że nakładanie tych rzeczy na siebie jest ekscytujące. Uważam, że najpierw powinniśmy zdobywać doświadczenie i wartość, a następnie mieć nadzieję, że za tym pójdą pieniądze.

Paula Thomas: Na pewno jest w tym duży potencjał. Jest wiele do przemyślenia, jak powiedziałeś, wiele eksperymentów do zrobienia, inny sposób myślenia i zmiany dla nas wszystkich, którzy są świadomi tego potencjału. Myślę, że jest to ekscytująca przestrzeń. Więc zgaduję, że wiele słuchaczy będzie chciało się z Tobą skontaktować. Gdzie najlepiej Cię znaleźć?

Stuart Evans: Stuart CG Evans – na LinkedIn. Możecie mnie tam znaleźć. Zachęcam do kontaktu nawet jeśli macie inny punkt widzenia, ponieważ uwielbiam wchodzić w dyskusję, nie ma właściwych odpowiedzi a rozmowa jest sposobem, aby się wszystkiego dowiedzieć.

Paula Thomas: Na pewno. Oczywiście upewnię się, że w notatkach do programu znajdzie się link do Twojego profilu na LinkedIn. Myślę, że to była ekscytująca rozmowa. Czy chciałbyś jeszcze o czymś wspomnieć zanim skończymy?

Stuart Evans: Bardzo mi się podobało. Czekam na kolejną rozmowę z Tobą. Jeszcze raz dziękuję za zaproszenie.

Paula Thomas: Wspaniale, przyjemność po mojej stronie.

 

0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *