Konkurs lub loteria na Facebooku. O co musi zadbać organizator?
Jego kwintesencją jest poniższy fragment:
W regulaminu Facebooka w rozdziale “Zasady dotyczące danych” w punkcie 2 “Ogólne zasady dotyczące stron, grup i wydarzeń” znajdziesz jasne wytyczne na temat hazardu: Zabronione jest reklamowanie przez strony, grupy i wydarzenia internetowych gier hazardowych i zręcznościowych, w których stawką są prawdziwe pieniądze, oraz loterii internetowych bez naszego pisemnego zezwolenia.
A w punkcie 3 “Promocje na stronach, w grupach i wydarzeniach” znajdziesz wytyczne na temat organizacji konkursów i loterii: W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za oficjalny regulamin, warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania), zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).
Jeśli prowadzisz firmowy fanpage na Facebooku czy w innych mediach społecznościowych i myślisz o rozbujaniu profilu za pomocą zabawy, w której chcesz rozdawać nagrody – to zdecydowanie korzystniejszym wyborem dla ciebie – organizatora – jest konkurs, a nie loteria.
Konkurs na Facebooku musi mieć regulamin, w którym organizator podaje zasady gry. W regulaminie konkursu trzeba podać następujące informacje: nazwę organizatora (i wtedy jest jasne, że nie jest nim Facebook), czas trwania konkursu, dla kogo przeznaczony jest konkurs, na czym polega i jakie są zasady wyłonienia zwycięzców, nagrody, sposób ogłaszania zwycięzców, zasady reklamacji konkursu i rozwiązywania sporów.
Czasem możesz się spotkać z sytuacją, kiedy organizator konkursu na Facebooku uzależnia udział w zabawie od wykonania jakiejś czynności przez uczestnika, np. trzeba najpierw polubić fanpage organizatora albo udostępnić post z konkursem. To jest niezgodne z regulaminem Facebooka. Nie wolno stawiać warunków udziału w konkursie. Jeśli stosujesz takie praktyki, licz się z karą skasowania twojego konta.
[Źródło: Dorota Krasowska „Konkurs lub loteria na Facebooku. O co musi zadbać organizator?” https://www.prawokonsumenckie.pl/pl/a/konkurs-lub-loteria-na-facebooku-o-co-musi-zadbac-organizator, data otwarcia strony 16 lipca 2019 r.]
Autorka porusza w artykule również szereg ważnych zagadnień omawianych na blogu w poprzednich wpisach, np.:
1/ konsekwencje organizacji loterii bez zezwolenia https://www.marketingbusinessblog.pl/jak-nieswiadomie-zorganizowac-loterie-i-co-za-to-grozi/
2/ obowiązek ochrony danych osobowych uczestników loterii https://www.marketingbusinessblog.pl/pomiedzy-rodo-aml-a-przepisami-regulujacymi-urzadzanie-loterii-zakres-zbieranych-danych-od-laureatow-loterii/
3/ zasady organizacji loterii https://www.marketingbusinessblog.pl/check-lista-jak-zorganizowac-loterie-promocyjna/ oraz https://www.marketingbusinessblog.pl/check-lista-jak-zorganizowac-loterie-audiotekstowa/
Zapraszam do lektury.
3