2011-2023 najpopularniejsze programy lojalnościowe - Tomasz Makaruk

2011-2023 najpopularniejsze programy lojalnościowe

2023 w programach lojalnościowych dominowały sklepy spożywcze oraz stacje paliw, od 2016 roku swoje miejsce w tym zestawieniu posiadał program z sektoru mody/drogerii. Przyczyną takiej zmiany było rozpowszechnienie się technologii, kultury Internetu oraz większa liczba programów lojalnościowych innych sektorów.

video
play-sharp-fill

Tesco Clubcard

W latach 2011-2013 można zauważyć wzrost popularności programu Tesco. W 2011 roku, statystycznie patrząc, co piąty Polak wiedział o programie sieci sklepów Tesco. W tamtym okresie sklep ten rozwijał się bardzo szybko i sprawnie. Program lojalnościowy Tesco swoją popularność zawdzięczał dużej promocji w reklamach telewizyjnych. W latach 2014-2019 program odnotował spadek, spowodowany brakiem zainteresowania klientów oraz małą modernizacją sklepów do wymagań konsumenta. Szczyt popularności Tesco ClubCard przypadł na 2014 rok, kiedy to odsetek uczestnictwa wyniósł 30%. W 2019 roku firma zapowiedziała zakończenie działalności w Polsce, zaś sam program funkcjonował do 2020 roku, kiedy Tesco zostało przejęte przez Netto Polska.

Payback

Program Payback, który oferuje skumulowanie promocji w jednej aplikacji. W 2011 było to przydatne z kilku powodów: bo telefony komórkowe nie mogły posiadać dużej liczby aplikacji (ze względu na ograniczenia technologiczne) oraz nie każdy konsument chciał trzymać w portfelu wiele kart lojalnościowych, program Payback z powodzeniem adresował powyższe problemy. Program miał tendencję wzrostową do 2014, gdzie osiągnął szczyt popularności (było to 38% uczestnictwa), zdołał utrzymać tą popularność w 2015, po czym zauważalna była tendencja spadkowa, aż do 2021, gdzie nie zdołał znaleźć się w najlepszej 6. Powodów było kilka, jednak najważniejszy to brak umów z innymi firmami, które zauważyły, że możliwe jest stworzyć własną aplikację i osiągnąć sukces. W 2022 roku popularność Payback wynosiła 13%, ale nie zdołał jej utrzymać w 2023.

Vitay Orlen

Vitay Orlen przez cały okres badań wahał się miedzy 14% a 21%. Wzrosty i spadki nie były drastyczne, więc można założyć, że Orlen zbudował bazę stałych klientów. Modernizacja stacji paliw oraz promocje na paliwo np. do 30 gr/litr, spowodowały zwiększenie się popularności w 2021 roku.

Skarbonka Auchan

Od 2011 Skarbonka Auchana balansowała między 4 a 6%, jednakże brak spersonalizowanych ofert nie pozwolił na wzrost popularności tego programu. Nawet edycja „Nowa Skarbonka Auchan” nie pomogła zwiększyć popularności. Jednym z powodów mógł być brak promowania przez pracowników, który widoczny jest do dzisiaj – w Auchan można wziąć i zarejestrować kartę Skarbonka, ale sprzedawcy nadal nie zachęcają konsumenta do wzięcia udziału w programie.

Moja Biedronka

Od 2017 najpopularniejszym programem lojalnościowym jest Moja biedronka, którą kojarzyło co najmniej 28% badanych. Na początku programu konsumenci mieli dużą świadomość o tym, że program istnieje, w 2017 było to aż 48%. Rewolucyjnym przedsięwzięciem rozwoju aplikacji mobilnej Moja Biedronka było wprowadzenie w 2022 Shakeomatu. Lidl Plus od 2020 roku posiada coraz większą popularność, która w przeciągu 4 lat wzrosła o 7%. Kiedy sklepy Tesco opuściły część klientów przeszli oni głównie do Biedronki i Lidla co zwiększyło popularność programów lojalnościowych tych sklepów.

Żappka

W 2022 popularność Żappki wynosiła 6% i wykazuje tendencję wzrostową. Jednym z powodów mogą być powiadomienia, które trafiają do młodzieży oraz dostęp do promocji tylko z aplikacją Żabki. Najprawdopodobniej żappka osiągnęła swoją popularność, dzięki agresywnej polityce ekspansywnej opartej o franczyzę. W marcu bieżącego roku Żabka zakończyła testy gry w aplikacji o nazwie Żabu, która kojarzy się starszym odbiorcom z grą Pou, kiedyś bardzo popularne (na wzór tamagotchi), co pomaga poszerzyć liczbę użytkowników aplikacji o osoby w średnim wieku. W 2023 w rankingu pojawił się Kaufland Card z 9%, który wystartował 2 marca 2023, co jest zdumiewającym wynikiem jak na tak młody program. Możliwe jest to, że konsumenci po prostu testują program lub są to stali klienci sieci. Dodatkowo Żabka oferuje rabaty na korzystanie z usług spoza asortymentu sklepu

Warte Uwagi

Od 2011 do 2015 program Carrefour Rodzinka utrzymywał się w czołówce programów lojalnościowych, jednak jego popularność cały czas spadała. Program Real, tak samo jak program Hebe oraz Empik, pojawił się tylko raz w przeciągu 12 lat oraz nie przekroczył 10% popularności wśród badanych, co pokazuje brak zainteresowania tymi programami. Stacja paliw Shell i jej program od 2012 do 2017 pojawiał się w najlepszej 6, ale konkurencja ze strony innych stacji nie pozwoliła, aby Smart-Shell osiągnął więcej niż 6% popularności. CCC Klub od 2016 miał tendencję spadkową, a w 2021 w szycie pandemii, nie pojawił się w rankingu, spowodowane to było popularyzacją innych programów takich jak H&M i Reserved. Jednakże od 2019 można zauważyć ciągłą tendencję wzrostową tego programu. Od 2019 do 2021 Klub Rossmann miał tendencję wzrostową, w 2023 spadł do 9%, czego powodem mogła być inflacja.

Podsumowanie

Od 2020 roku można zauważyć zwiększanie liczby programów lojalnościowych, co przekłada się na popularność wykorzystywania aplikacji mobilnych do ich popularyzacji. Coraz więcej sklepów spożywczych tworzy programy lojalnościowe, które są konkurencją dla hegemonii Moja biedronka. W 2019 powstała aplikacja POLOmarket (która jest kontynuacją programu lojalnościowego stworzonego w 2016 roku), w 2021 Aldi oraz Selgros Cash&Carry w 2022 roku Nasza Stokrotka, w 2023 Kaufland Card. Dodatkowo w sierpniu 2023 roku – nowy program lojalnościowy zapowiedział Carrefour, z wykorzystaniem maskotki popularnego Kerfusia, zaś nową edycję swojego programu planuje sklep Frisco. Z perspektywy konsumenta, który mieszka blisko kilku z tych sklepów jest to świetna wiadomość, ponieważ może korzystać z wielu programów w tym samym czasie i mieć najlepsze oferty. Komentarz omawiający sytuację rynkową programów lojalnościowych w 2023 dostępna jest pod tym linkiem: Lojalnościowy Barbie Land > Tomasz Makaruk (marketingbusinessblog.pl)

2011-2023 najpopularniejsze programy lojalnościowe - Tomasz Makaruk

Zapraszam do kontaktu.
O programach lojalnościowych wiemy wszystko.
2011-2023 najpopularniejsze programy lojalnościowe - Tomasz Makaruk Tomasz.Makaruk@i360.com.pl
2011-2023 najpopularniejsze programy lojalnościowe - Tomasz Makaruk 22 331.09.97

0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *