Uzdrowiciele. Również promocyjni. - Tomasz Makaruk

Uzdrowiciele. Również promocyjni.

Materiał przygotowany został przez Panią Edytę Dudek, która w okresie wakacyjnym odbywała praktyki studenckie w i360 z zakresu promocji sprzedaży.

W tym oraz kolejnym wpisie pragnę pokazać, jak promocje sprzedaży wspomagają kreowanie marki danego produktu. Konkursy oraz loterie są ściśle związane z daną branżą oraz marketingiem marki, której sprzedaż wspomagają. Poniższy opis to przegląd najciekawszych przykładów promocji związanych z produktami farmaceutycznymi. Pozwoli to odpowiedzieć na pytanie, czy farmaceutyki uzdrawiają nie tylko ludzi, ale też siebie i swoją sprzedaż.

Czasem może wydawać się, że marketing farmaceutyczny rządzi się swoimi własnymi, odrębnymi prawami. Rzeczywiście istnieje dużo sposobów dotarcia do finalnych odbiorców leków, które są zupełnie inne niż konwencjonalne, stosowane w przypadku innych produktów.

Są to np. instrumenty promocyjne skierowane bezpośrednio do lekarzy. W znacznej mierze marketing farmaceutyczny skierowany jest na tę część odbiorców, gdyż lekarze jako jedno z ogniw pośredniczących w dystrybucji leków, mogą być idealnym sposobem do dotarcia do finalnego odbiorcy. Stąd znaczna część zarówno budżetu, jak i materiałów promocyjnych skierowana jest właśnie do nich. Specjalnie tworzone ulotki informacyjne, mailingi oraz przedstawiciele medyczni, którzy zachęcają lekarzy do ordynowania preparatów pacjentom to częste sposoby promocji medykamentów. Istotnym i powszechnym elementem są różnego rodzaju wydarzenia organizowane dla lekarzy, typu sympozja, szkolenia, konferencje lub nawet oddzielne konkursy skierowane tylko do tej zamkniętej grupy odbiorców.

Podobnie, jak w przypadku lekarzy, intensywne działania kierowane są w stronę farmaceutów, którzy bezpośrednio sprzedają leki pacjentom. W tym wypadku promocja związana jest oczywiście z lekami OTC (które kupuje się bez recepty). To od farmaceuty zależy, jaki lek poleci swojemu klientowi. A warto przy tym zaznaczyć, że odbiorca finalny bardzo często polega na niezawodnej i niepodważalnej przecież opinii farmaceuty sprzedającego w aptece za rogiem.

Leki OTC sprzedawane są coraz częściej poza aptekami, tj. np. w supermarketach, stacjach benzynowych czy w kioskach z gazetami. Tu pojawiają się zatem kolejne możliwości dotarcia do klienta, bardziej ‘konwencjonalne’, podobne do tych, które stosuje się przy produktach najczęściej kupowanych, czyli produktach codziennego użytku. Mam tu na myśli instrumenty marketingowe jakimi są reklamy, promocje sprzedaży, materiały POS itd. Zwraca się uwagę na działania BTL i ATL, zdając sobie sprawę z tego, jak ważny jest fakt, iż klient o wyborze produktu decyduje na chwilę przed jego zakupem.

Tradycyjne sposoby marketingu farmaceutycznego (dotarcie do lekarza) stają się bezradne w obliczu coraz to większej złożoności otoczenia i czasem nawet braku informacji. Oczekiwania klientów stale rosną oraz dynamicznie się zmieniają. Powstają zatem pytania – jak poznać potrzeby oraz jak zaspokajać oczekiwania swoich klientów?

Okazuje się, że promocje sprzedaży (mam tu na myśli głównie konkursy i loterie) produktów farmaceutycznych niewiele różnią się od form promocji stosowanych w przypadku pozostałych kategorii produktów. Można także zauważyć, że jest tych promocji coraz więcej, gdyż rynek farmaceutyczny jest bardzo obfity, producenci więc muszą zwrócić uwagę klienta w jakiś – najlepiej skuteczny – sposób.

Z analizy różnych promocji produktów farmaceutycznych można wysnuć wniosek, że ich forma oraz oferowane nagrody są ściśle związane z rodzajem i przeznaczeniem samego leku.

Uzdrowiciele. Również promocyjni. - Tomasz Makaruk
https://newss.pl/konkursy-i-promocje/z-plusssz-active-na-harvard-university-2.html

Bardzo ciekawym przykładem konkursu, jaki się ostatnio odbył jest promocja marki Plusssz Active zorganizowana przez firmę Polski Lek – producenta Plusssza. Jak wiadomo, produkty Plusssz to tabletki musujące ułatwiające koncentrację i poprawiające pamięć oraz zwiększające wydolność psychofizyczną organizmu (np. usprawniają procesy myślowe oraz ogólną percepcję). Promocja marki jest zatem konkretnie skierowana do osób uczących się, oraz, co za tym idzie, ściśle związana z nauką. Zorganizowany konkurs miał charakter również stricte naukowy.

Nagrodą był wyjazd na Harvard Summer School oraz kurs językowy przygotowujący do wyjazdu. Ciekawymi nagrodami były także nagrody 2 stopnia: dowolnie wybrany kurs językowy lub hobbystyczny do kwoty 3 000 PLN dla 10 osób. Warunkiem uczestnictwa zaś było przygotowanie materiału/prezentacji na temat „Twój sposób na efektywną naukę” (pisemnie, w formie zdjęcia lub filmiku).

Oczywiście należało także zakupić cztery opakowania witaminowego preparatu – sprzedaż produktu zatem odpowiednio wzrosła. Ze względu na grupę docelową podczas promocji samego konkursu znacząco wykorzystano – ostatnio coraz bardziej popularny – fanpage na portalu internetowym Facebook. Konkurs spełnił swoje zadanie uzdrowiciela – uzdrowiono sprzedaż Plusssz Active oraz – co najważniejsze – uzdrowiono chęć do nauki oraz aktywność młodych ludzi w tej dziedzinie.

https://www.naturell.pl/aktualnosci
https://www.naturell.pl/aktualnosci

Inną uzdrawiającą promocją sprzedaży jest obecnie organizowana przez firmę Naturell loteria produktu Silica. Silica to preparat wzmacniający skórę, włosy i paznokcie. Ze względu na fakt, iż produktu tego używają głównie kobiety, loteria skierowana jest właśnie do tej grupy. Kobiety, kupując produkty Silica dbają (naturalnie) o swoje zdrowie i, ponadto mają szansę wygrać samochód Hondę Jazz, wyjazd do Paryża wraz z kieszonkowym, voucher na wycieczkę z biura podróży bądź nagrody dodatkowe w postaci bonów zakupowych, produktów do stylizacji oraz płyt CD.

Loteria trwa ponad rok, zatem jest bardzo długa. Wybitny rozmiar nagród oraz czas trwania promocji czyni z niej świetnego uzdrowiciela sprzedaży produktów Silica, gdyż z pewnością bardzo wiele kobiet weźmie w tej promocji udział. Należy także zauważyć, że na rynku pojawiło się w ostatnim czasie bardzo wiele preparatów o podobnych właściwościach – wzmacniających organizm. Tym bardziej więc jest potrzebna skuteczna i długotrwała promocja danego produktu – żeby mógł zostać odpowiednio zauważony przez odbiorców finalnych.

Rok temu odbył się bardzo ciekawy konkurs produktu Ibuprom, organizowany przez przedsiębiorstwo US Pharmacia. Firma ta, podobnie jak Polski Lek, postawiła na kreatywność uczestników konkursu. Warunkiem uczestnictwa było założenie bloga i opisywanie w nim swojej pasji oraz marzenia, które chciałoby się w ramach owej pasji zrealizować. Zwycięzca otrzymał 50 tys. zł na realizację ww. marzenia.

Ponadto 3 osoby z blogami, które cieszyły się największą popularnością otrzymały po 10 tys. zł. Motyw całej kampanii promocyjnej wiązał się z obecnymi już od dłuższego czasu reklamami Ibupromu, gdyż reklamy te przedstawiały właśnie ludzi oddających się swojej pasji. Podobnie, jak w przypadku Plusssza całość zorganizowanego konkursu świetnie wpisała się w ogólny wizerunek marketingu produktu.

Farmaceutyki, jako grupa produktów mająca za zadanie uzdrawianie ludzi oraz wspomaganie ich organizmu, jest – mimo nieco odmiennego marketingu, bardziej nastawionego na ogniwa pośredniczące w ich sprzedaży (lekarze czy farmaceuci) – doskonałą grupą nadającą się do stworzenia z ich udziałem chwytliwej promocji sprzedaży. Powyższe oraz inne przykłady świetnie ilustrują ten fakt. Farmaceutyki wraz z odpowiednio skrojoną kampanią promocyjną mogą być dobrymi uzdrowicielami także swojej sprzedaży. Pytanie tylko, czy to nie właśnie tylko sama promocja i marketing jest czynnikiem warunkującym owego sukcesu.

0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *