Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk

Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych

Rynek zachodni rozpoczyna przedświąteczny szał zakupów od wydarzenia, jakim jest „Black Friday”. Polacy, idąc tym tropem, obchodzą niekiedy nawet „Black Week”, ale szał przedświąteczny notujemy z rozpoczęciem grudnia. Według prognoz, przez 24 dni poprzedzające okres świąt Bożego Narodzenia w 2021 roku wydamy niemal 19 mld zł.

Tak wielka skala klientów i sprzedaży naturalnie rodzi konkurencję, która tak jak my, ma postawione przed sobą cele. Proste rozwiązania, takie jak promocje, rabaty, czy zniżki – odchodzą do tzw. lamusa. Programy lojalnościowe są solidną podstawą do zbudowania silnej pozycji konkurencyjnej w okresie przedświątecznym. Jak sprzedawcy walczą o uwagę klienta za pomocą programów lojalnościowych?

Aktualne trendy na rynku pozwalają wyróżnić 5 celów i 5 technik realizujących postawione wyzwania.

5 celów postawionych przed organizatorami programów lojalnościowych w okresie przedświątecznym:

1/ wzrost wartości jednostkowego koszyka zakupowego,

czyli jak wpłynąć, aby nasz klient kupił więcej podczas jednych zakupów;

2/ zwiększenie częstotliwości zakupów u jednego uczestnika,

czyli powrót tego samego klienta do naszego sklepu – jeden z najlepszych wyznaczników lojalności;

3/ korelacja między produktami w jednym koszyku zakupowym,

czyli realizacja postawionych celów sprzedażowych i marketingowych w zakresie łączenia sprzedaży wskazanych SKU w jednym koszyku;

4/ emocjonalne zaangażowanie,

czyli kolejny element wpływający na lojalność konsumenta – nie wystarczy tylko rywalizacja cenami, należy również zatrzymać klienta i dać mu powody do powrotu;

5/ wyróżnienie się na tle konkurencji,

czyli największe przedświąteczne wyzwanie na najlepsze pomysły na rynku.

Jak osiągnąć wymienione cele? Poniżej przedstawiamy

5 najpopularniejszych technik uatrakcyjniających program lojalnościowy przed świętami

na rynku polskim:

1/ kalendarz adwentowy – w tym roku na rynku zauważamy ogromny wachlarz pomysłów. Wersja bez kooperacji odbiorcy głównie opiera się na codziennym komunikowaniu promocji, rabatów, czy nagród. Wersja wymagająca kooperacji, a tym samym angażująca klienta, to odkrywanie niespodzianek, zazwyczaj w aplikacji mobilnej.

Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk

2/ graficzne dostosowanie do nastroju świątecznego – pierwszym krokiem jest wizualne przyciągnięcie uwagi. Dostosowanie do aktualnych wydarzeń, również na poziomie lokalnym, zatrzymuje wzrok obserwującego, a następnie przyciąga pomysłem. W tym wypadku ma miejsce graficzne dostosowanie do nadchodzących świąt. Jak widać na przykładzie poniżej, nie tylko wewnątrz aplikacji, ale również na zewnątrz (ikona aplikacji w menu początkowym).

Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk

3/ komunikacja konkretnej kategorii i dodatkowe rabaty na zestawy – czyli łączenie sprzedaży większej liczby produktów przy jednych zakupach. Najpopularniejszym przykładem okresu przedświątecznego są zestawy prezentowe, np. kosmetyków. Innym rozwiązaniem jest komunikacja promocji przy zakupie wskazanych produktów przy jednych zakupach.

Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk

4/ świąteczne współprace multipartnerskie – interesującym rozwiązaniem są rozwiązania multipartnerskie, nie zawsze oczywiste. Firmy łączą siły organizując wspólne akcje, oczywiście nawiązujące do tematyki świątecznej, co pomaga budowaniu nastroju w szerszym zakresie poza standardową ofertą. Współpraca przynosi korzyści z każdej strony – partnerów wspólnie, każdego partnera z osoba i również klienta, który zyskuje na wskazanej współpracy. Celem nadrzędnym oferowanej techniki jest promocja partnera na naszej witrynie, a także nasza – w witrynie partnera. To dodatkowe kanały reklamy i nowi odbiorcy.

Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk

5/ grywalizacja – jeden z najnowszych trendów rynkowych, czyli zatrzymanie uwagi klienta w sposób inny niż tylko konsumpcyjny, jednocześnie budujący przywiązanie do marki i utrwalający wizerunek firmy czy produktów. Istotą działania jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców z przekazem reklamowym marki lub produktu poprzez zapewnienie rozrywki i przyjemności w postaci internetowych gier reklamowych.

Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk

Przedświąteczny czas to ogrom możliwości i jeszcze większa konkurencja. Gramy już nie tylko cenami, ale wartością dodaną dla klienta, nie tylko tą namacalną. Życząc Wesołych Świąt życzymy również sukcesów w realizacji wyznaczonych celów. 😊

Niniejszy tekst jest autorskim wpisem Pani Karoliny Rojeckiej Market Analyst & Account Executive i360

Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk

Zapraszam do kontaktu.
O programach lojalnościowych wiemy wszystko.
Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk Tomasz.Makaruk@i360.com.pl
Przedświąteczna gorączka, czyli 5 celów i 5 technik sprzedażowych - Tomasz Makaruk 22 331.09.97

4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *