Wszystko co powinieneś wiedzieć o organizacji loterii - Tomasz Makaruk

Wszystko co powinieneś wiedzieć o organizacji loterii

Na gruncie polskiego prawa istnieją cztery rodzaje loterii: loterie promocyjne, audioteksowe, fantowe oraz pieniężne. Organizacja tych ostatnich objęta jest monopolem państwa. Zasady organizacji loterii w Polsce reguluje ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz akty wykonawcze do niej. Oto kompendium wiedzy o organizacji loterii.
6

Jakie są zasady organizacji loterii w Polsce?

Zasady organizacji loterii w Polsce reguluje ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. Poz. 847) – dalej jako „ustawa”. Zgodnie z ustawą zorganizować można trzy rodzaje loterii: promocyjne, audioteksowe i fantowe. Organizacja czwartego ich rodzaju – loterii pieniężnych – jest objęta monopolem państwa.

Czym są loterie?

Loterie promocyjne, audioteksowe oraz fantowe, a także inne typy akcji wymienione w art. 2 ustawy, tj: gry liczbowe, loterie pieniężne, gra telebingo, gry cylindyryczne, gry w kości, gra bingo pieniężne, gra bingo fantowe, składają się razem na kategorię gier losowych. Są to gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Te zaś łącznie z zakładami wzajemnymi, grami w karty oraz grami na automatach stanową grupę gier hazardowych.

Czym są loterie promocyjne?

Loterie promocyjne są grami losowymi, w których uczestniczyć mogą osoby, które ukończyły trzynasty rok życia, które biorą udział przez zakup promowanego produktu lub usługi. Udział w loterii możliwy jest również przez zakup (niekoniecznie odpłatny) innego dowodu udziału w grze, np. biletu na konferencję, podczas której organizatorzy losują nagrody wśród uczestników, którzy wrzucili wizytówkę do urny. Z perspektywy uczestnika celem udziału w loterii jest chęć otrzymania nagrody rzeczowej lub pieniężnej. Z perspektywy zaś organizatora celem jest wzrost sprzedaży promowanych produktów i usług.

Zleć organizację loterii promocyjnej: https://i360.com.pl/loterie

Wszystko co powinieneś wiedzieć o organizacji loterii - Tomasz Makaruk

Rys: Jedna z organizowanych przez i360 aktualnie loterii promocyjnych

Czym są loterie audioteksowe?

Loterie audioteksowe są grami losowymi, w których uczestniczyć mogą osoby, które ukończyły osiemnasty rok życia, które biorą udział przez wysłanie widomości tekstowej z telefonu komórkowego bądź odpłatne połączenie telefoniczne. Z perspektywy uczestnika celem udziału w loterii jest dążenie do otrzymania nagrody rzeczowej lub pieniężnej. Z perspektywy zaś organizatora celem jest dążenie do wzrostu sprzedaży promowanych produktów i usług – w przypadkach gdy loteria organizowana jest dla aktywacji popytu na dobra konsumpcyjne, bądź bezpośrednio zysk z tytułu wygenerowania masowego ruchu SMS lub odpłatnych połączeń telefonicznych.

Czym są loterie fantowe?

Loterie fantowe są grami losowymi, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterie oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe. Co do zasady zgodnie z ustawą dochód z loterii fantowej przeznaczany jest w całości na realizację celów społecznie użytecznych, w szczególności dobroczynnych.

Do kogo skierowane są loterie?

W loteriach promocyjnych i fantowych mogą uczestniczyć osoby fizyczne, które ukończyły 13 lat. Wynika to wprost z art. 27 ust. 2 ustawy, mówiącego, że: „w grach hazardowych, z wyjątkiem loterii fantowych oraz loterii promocyjnych, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat”. Ograniczenie 13 lat bierze się z Kodeksu Cywilnego i dotyczy ograniczonej zdolności do czynności prawnych, którą nabywa się po ukończeniu tego wieku. Udział w loteriach audiotekstowych zarezerwowany jest dla osób pełnoletnich.

Obejrzyj wywiad ze mną na kanale „O programach lojalnościowych nocą” w którym wyjaśniam zasady organizacji loterii wspierających programy lojalnościowe

Chcesz wiedzieć więcej?

Przeczytaj moje autorskie teksty prezentujące kompendium wiedzy, które pozwoli Ci zorganizować loterię zgodnie z przepisami prawa. Znajdziesz je pod tymi linkami:

Ogólne informacje:
Biznes Radar: Czym jest promocja sprzedaży?
INN:Poland: Loteria promocyjna, a audioteksowa. Jakie są różnice?
WWW: Strona o organizacjach loterii

Loterie promocyjne:
Brief: Jak zorganizować loterię promocyjną?
Blog: Check lista loterii promocyjnej
Blog: Kiedy loteria promocyjna, staje się organizowaną przez sieć Internet?

Loterie audioteksowe:
Biznes2Biznes: Jak zorganizować loterię audioteksową?
Blog: Check lista loteriii audioteksowej
eGospodarka: Czym są loterie audioteksowe?

Loterie fantowe:
Blog: Loteria fantowa (…)

Dla zaawansowannych:
Blog: Ewidencje zaświadczeń o uzyskanej wygranej
Blog: IGH1, IGH 1A
Blog: RODO, AML, UOGH – jak odnaleźć się w gąszczu przepisów?

Beletrystyka o loteriach:
Blog: Gracze, czyli zmora organizatorów loterii w Polsce
Blog: Jak nieświadomie zorganizować loterię i co za to grozi?
Blog: Jak COVID zmienił akcje promocyjne?

6

1 thought on “Wszystko co powinieneś wiedzieć o organizacji loterii

  1. Hello. This article was really interesting, especially since I was looking for thoughts on this issue last Monday. Erina Bruce Pendleton

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *