Tomasz Makaruk

Rynek programów lojalnościowych 2018

Ostatnie 12 miesięcy, tj okres pomiędzy wrześniem 2017 r. a sierpniem 2018 r. obfitowało w dynamiczne zmiany na rynku programów lojalnościowych. W tym czasie obserwowaliśmy zamykanie programów lojalnościowych, jak na przykład Karty stałego klienta SPAR czy Klubu Korzyści Toyota Banku, powoływanie do życia nowych przedsięwzięć lojalnościowych – Partnerplus  PKS Polonus czy Frisco Owocuje Frisco.pl oraz rewitalizacji trwających programów, w ramach której program Dr Irena Eris Holistic Club zamienił się w Pretty Zone, Miles&More zmienił zasady naliczania mil, Circle K zmienił zasady logowania do CircleK Extra Club wprowadzając CircleK ID, zaś Payback pozyskał CUK Ubezpieczenia, Kaufland i Allegro, tracąc z grona partnerów Energa oraz mBank. Finalnie warto odnotować przejście organizatora programu Salad Story – Urban Fresh z lojalizowania za pośrednictwem kart z pieczątkami na rzecz aplikacji mobilnej.

Do grona najciekawszych wydarzeń zaliczyć należy rozpoczęcie obowiązywania RODO, które zaowocowało zmianą regulaminów większości programów lojalnościowych oraz kontynuację zmian w ramach których plastikowe karty identyfikacyjne zastępowane są aplikacjami mobilnymi, jak np. w programie Karty lojalnościowej Hebe, Klubu Natura Drogerii Natura (Costa Coffee zakomunikowała także oficjalnie plany likwidacji karty plastikowej i przejście na aplikację mobilną) czy  możliwości identyfikacji w kasie za pośrednictwem numeru telefonu, jak w sieci Super Pharm w ramach programu LifeStyle (możliwość taka od lat istniała w innych programach lecz niejako miała charakter działań partyzanckich nie zapisanych w regulaminach, Super Pharm oficjalnie opcję taką komunikuje do uczestników). Kolejnymi wydarzeniami wartymi odnotowania jest ogłoszenie przez Tesco Clubcard informacji, iż program przestaje wspierać swoją aplikację w wersji dla Windows Phone, popularyzacja loterii organizowanych dla uczestników programów np. loteria urodzinowa Klubu Natura organizowanego przez Drogerie Natura czy wreszcie powszechne wykorzystywanie w programach lojalnościowych komunikacji związanej z Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi  – np. naliczanie punktów uzależnionych od długości skoków oddanych przez polskich zawodników czy rozdawanie piłek z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej przez oficjalnych sponsorów oraz tych, którzy przy okazji mundialu postanowili ugrać coś dla siebie. Nie bez znaczenia dla przyszłości rynku jest również uruchomienie aplikacji mobilnych przez sieci fast food McDonald’s i KFC, które za ich pośrednictwem oferują uczestnikom kupony rabatowe oraz możliwość złożenia zamówienia poza kolejką w restauracji (KFC). Również na rynku mniej transparentnym, jakim jest rynek programów B2B, widać wyraźnie trend mobilności. Przykładem może być multipartnerski program motywacyjny Elektroklub skierowany do grupy profesjonalnych elektryków, w których uruchomiona została aplikacja mobilna ułatwiająca uczestnictwo.

Przygotowując się do podsumowania wydarzeń ostatnich 12 miesięcy na rynku programów lojalnościowych, przeglądam otrzymaną komunikację od organizatorów. A ponieważ, jak na profesjonalistów przystało, uczestniczymy w i360 w każdym z programów lojalnościowych, którego istnienia jesteśmy świadomi, to przez 12 miesięcy gromadzimy i archiwizujemy dziesiątki tysięcy komunikatów reklamowych wysyłanych do uczestników, takich jak e-mailingi, SMS-y, wysyłki pocztowe i miesięczne raporty komunikacji programów za pośrednictwem stron internetowych i aplikacji mobilnych.  Z analizy tej wynika, iż organizatorzy programów lojalnościowych opierają swoje działania na komunikacji ofert o charakterze cenowym (prym wiodą sieci drogerii) oferując rabaty oraz dodatkowych punktów (domena programów stacji paliw oraz Payback) nadając komunikacji charakter dopasowany a to do pory roku, a to świąt państwowych czy okolicznościowych. Po kilku godzinach analiz zastanawiam się, jak konsumenci się w tym odnajdują. A może nie odnajdują się i o to w tym szaleństwie chodzi?

 

1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O mnie

Dzień dobry. Nazywam się Tomasz Makaruk, z wykształcenia jestem ekonomistą. Na blogu opisuję najciekawsze i najtrudniejsze zagadnienia, z jakimi spotykam się na co dzień tworząc i prowadząc programy lojalnościowe oraz loterie promocyjne i audioteksowe. Dzielę się wyłącznie konkretną, pogłębioną analizą, która ufam będzie Państwu przydatna w pracy zawodowej.

Chcesz wiedzieć więcej o mnie?

1

Newsletter

Dołącz już dziś do grona 4.8 tysiąca stałych czytelników bloga. Co miesiąc otrzymasz podsumowanie publikacji. Żadnych reklam. Sam ich nie toleruję na skrzynce email. Wyłącznie branżowa wysokospecjalistyczna wiedza, dla osób zawodowo zajmujących się lojalnością i promocjami sprzedaży. Dla wszystkich, którzy podzielą się swoim adresem email przygotowałem niedostępny publicznie ebook zatytułowany „Check lista – jak zorganizować loterię nie zapominając o żadnym z obowiązków wymaganych przez prawo i zdrowy rozsądek”.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów otrzymywania newslettera z bloga marketingbusinessblog.pl

Administratorem danych osobowych jest i360 Sp. z o.o., ul. Henryka Sienkiewicza 85/87 lok 8, 90-057 Łódź. Zebrane dane osobowe będą przetwarzane w związku z pytaniem przesłanym w powyższym formularzu oraz marketing bezpośredni produktów i usług własnych administratora. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania. Posiadają Państwo także prawo do uzyskania kopii danych i ich przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych na potrzeby marketingu bezpośredniego lub profilowanie przez Administratora Państwa danych osobowych. Sprzeciw mogą Państwo zgłosić w dogodny dla siebie sposób, w szczególności poprzez wysłanie wiadomości na adres e-mail: recepcja@i360.com.pl lub listownie na adres i360 Sp. z o.o., ul. Henryka Sienkiewicza 85/87 lok 8, 90-057 Łódź. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych w razie uznania, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy RODO. Podanie danych jest dobrowolne jednak niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Dane osobowe przechowywane będą przez Administratora przez okres 5 lat. Inspektor Ochrony Danych Osobowych: Pani Anna Serafin
e-mail: anna.serafin@i360.com.pl

1