Tomasz Makaruk

Najważniejsze zmiany na rynku programów na przełomie 2018/2019 r.

Wraz z nastaniem Nowego Roku warto poświęcić chwilę czasu na przeanalizowanie najnowszych zmian na rynku programów lojalnościowych. W poniższym tekście przedstawiam te, które miały miejsce na przełomie 2018 r. i 2019 r, a w praktyce opisuję zmiany, jakie wydarzyły się od września 2018 r. do dnia dzisiejszego, prezentowane począwszy od najnowszych.

0

Z początkiem grudnia 2018 r. wystartowała coroczna loteria organizowana przez Polski Koncern Naftowy ORLEN, tym razem pod nazwą „Eksplozja nagród” dostępna pod linkiem http://www.vitay.pl/katalog-vitay/Loteria.htmlLoteria prowadzona jest w ramach programu VITAY. Uczestnicy mają możliwość wygrania nagród wśród których znalazły się m.in.: telefony, bilety do kina oraz produkty dostępne na stacjach. Z punktu widzenia Organizatora loteria zdaje się mieć na celu zmniejszenie wartości sald punktowych uczestników, co przekłada się na obniżenie rezerw bilansowych utrzymywanych z racji prowadzonego programu. Zasady akcji są analogiczne, jak we wcześniejszych loteriach organizowanych w latach ubiegłych. Uczestnik programu otrzymuje los w zamian za 200 pkt, które zostaną odjęte z jego salda punktowego. Dodatkowo każda osoba przystępują do loterii otrzymuje rabat 10 gr/l paliwa VERVA do każdego odebranego losu. 

W listopadzie 2018 r. Komputronik SA ruszył z programem pod nazwą Klub Komputronik. Jak wynika z regulaminu dostępnego pod adresem https://www.komputronik.pl/media/pl-komputronik/vip/Regulamin%20Klubu%20Komputronik-v1.pdf, jest to kontynuacja programu lojalnościowgo „Klient VIP” pod nową nazwą z uwzględnieniem automatycznego przeniesienia członkostwa dotychczasowych uczestników. Wśród korzyści, jakie przygotował organizator, najważniejszymi są jednorazowe kupony rabatowe, które co ciekawe mogą zostać przekazane osobie trzeciej, nie będącej uczestnikiem programu, zniżki na zakup wybranego asortymentu oraz usługi serwisowe, możliwość przejrzenia historii zakupów, prawo 30-dniowego zwrotu towaru oraz okazja do wsparcia fundacji prowadzonej przez organizatora. Uczestnicy Klubu Komputronik identyfikować mogą się aplikacją mobilną przygotowaną na urządzenia pracujące w dwóch najpopularniejszych systemach operacyjnych.

Na koniec listopada 2018 r. New Media Ventures Sp. z o. o. przesłała emailing o zakończeniu z dniem 31 stycznia 2019 r. Platformy Lojalnościowej Freebee, która w swoim założeniu mała być „miejscem, w którym znajdziesz najlepsze Programy Lojalnościowe”[1]. Na stronie internetowej organizatora odnajdujemy zaproszenie do uczestnictwa w przedsięwzięciu pod nazwą „MAM”, w ramach którego „zamiast punktów zbiera się „Złotówki MAM”, którymi można obniżyć swoje rachunki za prąd, gaz, telefon, Internet i TV” oraz w którym dostępne są „(…)setki innych sklepów, w których kupisz wszystko, czego potrzebujesz”. Po dogłębnej analizie tego rozwiązania, pragniemy je skrótowo przybliżyć poniżej. Program MAM prezentuje szeroką ofertę sklepów internetowych i stacjonarnych w ponad 10 kategoriach. Oferty te zmieniają się regularnie oferując, w zamian za skorzystanie, przyznanie określonej liczby „Złotówek MAM”, w zależności od wydanej kwoty podczas zakupów. Oferty partnerów – de facto zwrot części środków wydatkowanych na zakupy – wyrażone są w wartościach nominalnych, a ich wysokość różni się między sobą. Dla przykładu w kategorii sieci odzieżowych oscylują wokół 3-5%[2]. Takie wartości (zwłaszcza zestawione z wartościami rabatami lub  poziomem moneybacku dostępnego na innych platformach, np. VISA Oferty) wskazują, iż MAM zdaje się bazować na prowizjach sieci afiliacyjnych. Zebrane środki przeznaczane są na pokrycie części kwoty rachunków za media (prąd, gaz), a także telefon, Internet i TV, przy czym organizator wymaga, aby w pierwszej kolejności rachunki opłacać „Złotówkami MAM” bezpośrednio z portalu programu. Istnieje również opcja zapłaty części kwoty uwidocznionej na rachunku środkami pieniężnymi z rachunku bankowego uczestnika, w przypadku gdy saldo  „Złotówek MAM” jest niewystarczające. Program oferuje również aplikację mobilną umożliwiającą skanowanie paragonów fiskalnych w sklepach stacjonarnych.

Żabka i Freshmarket zakończyły działalność swoich programów lojalnościowych działających odpowiednio pod nazwami „Codziennie Korzyści” – Żabka oraz „Fresh Club Przywilej Korzyści” – Freshmarket. Uczestnicy obu akcji mieli możliwość odebrania nagród do dnia 30 listopada 2018 r., co oznacza, iż oba programy funkcjonowały przez 4 lata, począwszy od trzeciego kwartału 2014 r. W mediach  pojawiły się informacje, że retailerzy testują aplikację działającą w systemie grab&go, który polegać ma na tym, iż użytkownik nie będzie płacił za wybrane zakupy w tradycyjnej kasie, ale za pomocą smartfona. Aplikacja taka byłaby pierwszym bodajże rozwiązaniem tego typu na polskim rynku, ale nie na świecie. Sklepy pozbawione tradycyjnych kas i z opcją płacenia w aplikacji mobilnej uruchomił już w Stanach Zjednoczonych Amazon – o programach lojalnościowych na rynku amerykańskim pisałem niedawno w tekście „Programy lojalnościowe sieci handlowych w USA” dostępnym pod linkiem http://www.marketingbusinessblog.pl/programy-lojalnosciowe-sieci-handlowych-w-usa-doswiadczenia-z-x-2018-r/.

 

Platforma należąca do grupy kapitałowej banku Millennium działająca pod nazwą goodie.pl wprowadziła funkcjonalność cashbacku w zamian za zakupy przez użytkowników towarów lub usług partnerów określonych w sekcji „Okazje Cashback”. Działanie takie wydaje się mieć swój cel polegający na zwiększeniu odsetka zarejestrowanych i zalogowanych uczestników korzystających z aplikacji, gdyż regulamin dostępny pod linkiem https://documents.goodie.pl/regulations/nowy-regulamin.pdf wyraźnie określa, że podstawowym warunkiem uzyskania Punktów Cashback przez Użytkownika jest „bycie zalogowanym na swoim Koncie w Platformie”. Na dzień pisania tego tekstu wartość cashback’u wynosiła od 0,5% (Gram.pl) do 30% (kei.pl). Niektóre wartości wyrażone były nominalnie w złotówkach (najwyższa wartość oferowana była przez Orange – „do 425 zł”). Z regulaminu wynika, iż jednorazowa wypłata środków nie może przekroczyć 2000 zł, zaś w przypadku przekroczenia tej kwoty podczas jednorazowej transakcji nadwyżka tej kwoty na koncie użytkownika przepada. Punkty Cashback ważne są 12 miesięcy od dnia przyznania „ostatnich Punktów Cashback”

 

We wrześniu minionego roku Empik udostępnił App Storze i Google Play nową aplikację mobilną zawierającą funkcjonalności programu Mój Empik. Aplikacja zastępuje dotychczasową jej wersję i  umożliwia rezerwowanie dostępnych w salonach produktów, celem ich osobistego odbioru. Jak zapowiada organizator jest to także krok w kierunku pełnego przeniesienia karty programu lojalnościowego do aplikacji, co wpisuje się w trend rozwoju aplikacji mobilnych w programach lojalnościowych, który opisywałem w tym wpisie na blogu zatytułowanym „Wszystko na telefon” dostępnym pod linkiem http://www.marketingbusinessblog.pl/wszystko-na-telefon-wnioski-z-badania-monitor-programow-lojalnosciowych/. Godną pochwały jest akcja, w ramach której z każdą transakcją uczestnicy Programu wspierają czytelnictwo wśród dzieci. Do tej pory do wybranych placówek powędrowało już 20 tysięcy egzemplarzy nowości, a w tym roku planowane jest przekazanie kolejne 10 tysięcy książek (dane na sierpień 2018).

We W programie Shell ClubSmart dokonano niezapowiedzianego (i w rzeczy samej w żaden sposób nie komunikowanego do uczestników) zamknięcia subprogramu SmartClub Premium oferującego dodatkowe korzyści dla bardzo aktywnych uczestników i ich faktyczny downgrade do statusu „zwykłego” uczestnika programu.  Na stronie poświęconej SmartClub Premium wciąż można przeczytać, iż jest to „klub przeznaczony dla naszych najbardziej lojalnych Klientów”[3] jednakże kliknięcie w link z regulaminem powoduje wyświetlenie komunikatu „Error”[4]  Niejako w zamian zaoferowano darmowe ubezpieczenie typu assistance dla każdego aktywnego uczestnika programu (wystarczy jedna transakcja naliczająca punkty w miesiącu poprzedzającym zdarzenie). Program dołączył także do booking.com i rentalcars.com, które stały się źródłem naliczenia punktów. Uczestnik otrzymuje punkty za rezerwację zakwaterowania – 5 punktów za każde wydane 1 euro lub ekwiwalent tej kwoty w przypadku, gdy cena zostanie zapłacona w innej walucie. Oferta jest dostępna tylko po kliknięciu w dedykowany link  na stronie Shell ClubSmart, aplikacji mobilnej, komunikacji marketingowej lub przez wypełnienie pola z numerem karty Shell ClubSmart podczas dokonywania rezerwacji w trakcie wypełniania danych osobowych. Każda rezerwacja, za którą naliczamy punkty musi być wykonana przez właściciela karty Shell ClubSmart.

 

[1] Por. http://www.freebee.pl/. Data otwarcia strony 14 stycznia 2019 r. 

 [2] Np. Za zakupy za 1200 zł w Answear można otrzymać 69,60 zł (co daje 5,8%), za zakupy za taką samą kwotę w Zalando 37,20 zł (co daje 3,1%)

[3] https://www.shellsmart.com/smart/membership_levels?site=pl-pl. Data otwarcia strony 15 stycznia 2019 r.

[4] https://www.shellsmart.com/smart/index.html?site=pl-pl Data otwarcia strony 15 stycznia 2019 r.

 

0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O mnie

Z początkiem grudnia 2018 r. wystartowała coroczna loteria organizowana przez Polski Koncern Naftowy ORLEN, tym razem pod nazwą „Eksplozja nagród” dostępna pod linkiem http://www.vitay.pl/katalog-vitay/Loteria.htmlLoteria prowadzona jest w ramach programu VITAY. Uczestnicy mają możliwość wygrania nagród wśród których znalazły się m.in.: telefony, bilety do kina oraz produkty dostępne na stacjach. Z punktu widzenia Organizatora loteria zdaje się mieć na celu zmniejszenie wartości sald punktowych uczestników, co przekłada się na obniżenie rezerw bilansowych utrzymywanych z racji prowadzonego programu. Zasady akcji są analogiczne, jak we wcześniejszych loteriach organizowanych w latach ubiegłych. Uczestnik programu otrzymuje los w zamian za 200 pkt, które zostaną odjęte z jego salda punktowego. Dodatkowo każda osoba przystępują do loterii otrzymuje rabat 10 gr/l paliwa VERVA do każdego odebranego losu. 

W listopadzie 2018 r. Komputronik SA ruszył z programem pod nazwą Klub Komputronik. Jak wynika z regulaminu dostępnego pod adresem https://www.komputronik.pl/media/pl-komputronik/vip/Regulamin%20Klubu%20Komputronik-v1.pdf, jest to kontynuacja programu lojalnościowgo „Klient VIP” pod nową nazwą z uwzględnieniem automatycznego przeniesienia członkostwa dotychczasowych uczestników. Wśród korzyści, jakie przygotował organizator, najważniejszymi są jednorazowe kupony rabatowe, które co ciekawe mogą zostać przekazane osobie trzeciej, nie będącej uczestnikiem programu, zniżki na zakup wybranego asortymentu oraz usługi serwisowe, możliwość przejrzenia historii zakupów, prawo 30-dniowego zwrotu towaru oraz okazja do wsparcia fundacji prowadzonej przez organizatora. Uczestnicy Klubu Komputronik identyfikować mogą się aplikacją mobilną przygotowaną na urządzenia pracujące w dwóch najpopularniejszych systemach operacyjnych.

Na koniec listopada 2018 r. New Media Ventures Sp. z o. o. przesłała emailing o zakończeniu z dniem 31 stycznia 2019 r. Platformy Lojalnościowej Freebee, która w swoim założeniu mała być „miejscem, w którym znajdziesz najlepsze Programy Lojalnościowe”[1]. Na stronie internetowej organizatora odnajdujemy zaproszenie do uczestnictwa w przedsięwzięciu pod nazwą „MAM”, w ramach którego „zamiast punktów zbiera się „Złotówki MAM”, którymi można obniżyć swoje rachunki za prąd, gaz, telefon, Internet i TV” oraz w którym dostępne są „(…)setki innych sklepów, w których kupisz wszystko, czego potrzebujesz”. Po dogłębnej analizie tego rozwiązania, pragniemy je skrótowo przybliżyć poniżej. Program MAM prezentuje szeroką ofertę sklepów internetowych i stacjonarnych w ponad 10 kategoriach. Oferty te zmieniają się regularnie oferując, w zamian za skorzystanie, przyznanie określonej liczby „Złotówek MAM”, w zależności od wydanej kwoty podczas zakupów. Oferty partnerów – de facto zwrot części środków wydatkowanych na zakupy – wyrażone są w wartościach nominalnych, a ich wysokość różni się między sobą. Dla przykładu w kategorii sieci odzieżowych oscylują wokół 3-5%[2]. Takie wartości (zwłaszcza zestawione z wartościami rabatami lub  poziomem moneybacku dostępnego na innych platformach, np. VISA Oferty) wskazują, iż MAM zdaje się bazować na prowizjach sieci afiliacyjnych. Zebrane środki przeznaczane są na pokrycie części kwoty rachunków za media (prąd, gaz), a także telefon, Internet i TV, przy czym organizator wymaga, aby w pierwszej kolejności rachunki opłacać „Złotówkami MAM” bezpośrednio z portalu programu. Istnieje również opcja zapłaty części kwoty uwidocznionej na rachunku środkami pieniężnymi z rachunku bankowego uczestnika, w przypadku gdy saldo  „Złotówek MAM” jest niewystarczające. Program oferuje również aplikację mobilną umożliwiającą skanowanie paragonów fiskalnych w sklepach stacjonarnych.

Żabka i Freshmarket zakończyły działalność swoich programów lojalnościowych działających odpowiednio pod nazwami „Codziennie Korzyści” – Żabka oraz „Fresh Club Przywilej Korzyści” – Freshmarket. Uczestnicy obu akcji mieli możliwość odebrania nagród do dnia 30 listopada 2018 r., co oznacza, iż oba programy funkcjonowały przez 4 lata, począwszy od trzeciego kwartału 2014 r. W mediach  pojawiły się informacje, że retailerzy testują aplikację działającą w systemie grab&go, który polegać ma na tym, iż użytkownik nie będzie płacił za wybrane zakupy w tradycyjnej kasie, ale za pomocą smartfona. Aplikacja taka byłaby pierwszym bodajże rozwiązaniem tego typu na polskim rynku, ale nie na świecie. Sklepy pozbawione tradycyjnych kas i z opcją płacenia w aplikacji mobilnej uruchomił już w Stanach Zjednoczonych Amazon – o programach lojalnościowych na rynku amerykańskim pisałem niedawno w tekście „Programy lojalnościowe sieci handlowych w USA” dostępnym pod linkiem http://www.marketingbusinessblog.pl/programy-lojalnosciowe-sieci-handlowych-w-usa-doswiadczenia-z-x-2018-r/.

 

Platforma należąca do grupy kapitałowej banku Millennium działająca pod nazwą goodie.pl wprowadziła funkcjonalność cashbacku w zamian za zakupy przez użytkowników towarów lub usług partnerów określonych w sekcji „Okazje Cashback”. Działanie takie wydaje się mieć swój cel polegający na zwiększeniu odsetka zarejestrowanych i zalogowanych uczestników korzystających z aplikacji, gdyż regulamin dostępny pod linkiem https://documents.goodie.pl/regulations/nowy-regulamin.pdf wyraźnie określa, że podstawowym warunkiem uzyskania Punktów Cashback przez Użytkownika jest „bycie zalogowanym na swoim Koncie w Platformie”. Na dzień pisania tego tekstu wartość cashback’u wynosiła od 0,5% (Gram.pl) do 30% (kei.pl). Niektóre wartości wyrażone były nominalnie w złotówkach (najwyższa wartość oferowana była przez Orange – „do 425 zł”). Z regulaminu wynika, iż jednorazowa wypłata środków nie może przekroczyć 2000 zł, zaś w przypadku przekroczenia tej kwoty podczas jednorazowej transakcji nadwyżka tej kwoty na koncie użytkownika przepada. Punkty Cashback ważne są 12 miesięcy od dnia przyznania „ostatnich Punktów Cashback”

 

We wrześniu minionego roku Empik udostępnił App Storze i Google Play nową aplikację mobilną zawierającą funkcjonalności programu Mój Empik. Aplikacja zastępuje dotychczasową jej wersję i  umożliwia rezerwowanie dostępnych w salonach produktów, celem ich osobistego odbioru. Jak zapowiada organizator jest to także krok w kierunku pełnego przeniesienia karty programu lojalnościowego do aplikacji, co wpisuje się w trend rozwoju aplikacji mobilnych w programach lojalnościowych, który opisywałem w tym wpisie na blogu zatytułowanym „Wszystko na telefon” dostępnym pod linkiem http://www.marketingbusinessblog.pl/wszystko-na-telefon-wnioski-z-badania-monitor-programow-lojalnosciowych/. Godną pochwały jest akcja, w ramach której z każdą transakcją uczestnicy Programu wspierają czytelnictwo wśród dzieci. Do tej pory do wybranych placówek powędrowało już 20 tysięcy egzemplarzy nowości, a w tym roku planowane jest przekazanie kolejne 10 tysięcy książek (dane na sierpień 2018).

We W programie Shell ClubSmart dokonano niezapowiedzianego (i w rzeczy samej w żaden sposób nie komunikowanego do uczestników) zamknięcia subprogramu SmartClub Premium oferującego dodatkowe korzyści dla bardzo aktywnych uczestników i ich faktyczny downgrade do statusu „zwykłego” uczestnika programu.  Na stronie poświęconej SmartClub Premium wciąż można przeczytać, iż jest to „klub przeznaczony dla naszych najbardziej lojalnych Klientów”[3] jednakże kliknięcie w link z regulaminem powoduje wyświetlenie komunikatu „Error”[4]  Niejako w zamian zaoferowano darmowe ubezpieczenie typu assistance dla każdego aktywnego uczestnika programu (wystarczy jedna transakcja naliczająca punkty w miesiącu poprzedzającym zdarzenie). Program dołączył także do booking.com i rentalcars.com, które stały się źródłem naliczenia punktów. Uczestnik otrzymuje punkty za rezerwację zakwaterowania – 5 punktów za każde wydane 1 euro lub ekwiwalent tej kwoty w przypadku, gdy cena zostanie zapłacona w innej walucie. Oferta jest dostępna tylko po kliknięciu w dedykowany link  na stronie Shell ClubSmart, aplikacji mobilnej, komunikacji marketingowej lub przez wypełnienie pola z numerem karty Shell ClubSmart podczas dokonywania rezerwacji w trakcie wypełniania danych osobowych. Każda rezerwacja, za którą naliczamy punkty musi być wykonana przez właściciela karty Shell ClubSmart.

 

[1] Por. http://www.freebee.pl/. Data otwarcia strony 14 stycznia 2019 r. 

 [2] Np. Za zakupy za 1200 zł w Answear można otrzymać 69,60 zł (co daje 5,8%), za zakupy za taką samą kwotę w Zalando 37,20 zł (co daje 3,1%)

[3] https://www.shellsmart.com/smart/membership_levels?site=pl-pl. Data otwarcia strony 15 stycznia 2019 r.

[4] https://www.shellsmart.com/smart/index.html?site=pl-pl Data otwarcia strony 15 stycznia 2019 r.

 

0

Newsletter

Z początkiem grudnia 2018 r. wystartowała coroczna loteria organizowana przez Polski Koncern Naftowy ORLEN, tym razem pod nazwą „Eksplozja nagród” dostępna pod linkiem http://www.vitay.pl/katalog-vitay/Loteria.htmlLoteria prowadzona jest w ramach programu VITAY. Uczestnicy mają możliwość wygrania nagród wśród których znalazły się m.in.: telefony, bilety do kina oraz produkty dostępne na stacjach. Z punktu widzenia Organizatora loteria zdaje się mieć na celu zmniejszenie wartości sald punktowych uczestników, co przekłada się na obniżenie rezerw bilansowych utrzymywanych z racji prowadzonego programu. Zasady akcji są analogiczne, jak we wcześniejszych loteriach organizowanych w latach ubiegłych. Uczestnik programu otrzymuje los w zamian za 200 pkt, które zostaną odjęte z jego salda punktowego. Dodatkowo każda osoba przystępują do loterii otrzymuje rabat 10 gr/l paliwa VERVA do każdego odebranego losu. 

W listopadzie 2018 r. Komputronik SA ruszył z programem pod nazwą Klub Komputronik. Jak wynika z regulaminu dostępnego pod adresem https://www.komputronik.pl/media/pl-komputronik/vip/Regulamin%20Klubu%20Komputronik-v1.pdf, jest to kontynuacja programu lojalnościowgo „Klient VIP” pod nową nazwą z uwzględnieniem automatycznego przeniesienia członkostwa dotychczasowych uczestników. Wśród korzyści, jakie przygotował organizator, najważniejszymi są jednorazowe kupony rabatowe, które co ciekawe mogą zostać przekazane osobie trzeciej, nie będącej uczestnikiem programu, zniżki na zakup wybranego asortymentu oraz usługi serwisowe, możliwość przejrzenia historii zakupów, prawo 30-dniowego zwrotu towaru oraz okazja do wsparcia fundacji prowadzonej przez organizatora. Uczestnicy Klubu Komputronik identyfikować mogą się aplikacją mobilną przygotowaną na urządzenia pracujące w dwóch najpopularniejszych systemach operacyjnych.

Na koniec listopada 2018 r. New Media Ventures Sp. z o. o. przesłała emailing o zakończeniu z dniem 31 stycznia 2019 r. Platformy Lojalnościowej Freebee, która w swoim założeniu mała być „miejscem, w którym znajdziesz najlepsze Programy Lojalnościowe”[1]. Na stronie internetowej organizatora odnajdujemy zaproszenie do uczestnictwa w przedsięwzięciu pod nazwą „MAM”, w ramach którego „zamiast punktów zbiera się „Złotówki MAM”, którymi można obniżyć swoje rachunki za prąd, gaz, telefon, Internet i TV” oraz w którym dostępne są „(…)setki innych sklepów, w których kupisz wszystko, czego potrzebujesz”. Po dogłębnej analizie tego rozwiązania, pragniemy je skrótowo przybliżyć poniżej. Program MAM prezentuje szeroką ofertę sklepów internetowych i stacjonarnych w ponad 10 kategoriach. Oferty te zmieniają się regularnie oferując, w zamian za skorzystanie, przyznanie określonej liczby „Złotówek MAM”, w zależności od wydanej kwoty podczas zakupów. Oferty partnerów – de facto zwrot części środków wydatkowanych na zakupy – wyrażone są w wartościach nominalnych, a ich wysokość różni się między sobą. Dla przykładu w kategorii sieci odzieżowych oscylują wokół 3-5%[2]. Takie wartości (zwłaszcza zestawione z wartościami rabatami lub  poziomem moneybacku dostępnego na innych platformach, np. VISA Oferty) wskazują, iż MAM zdaje się bazować na prowizjach sieci afiliacyjnych. Zebrane środki przeznaczane są na pokrycie części kwoty rachunków za media (prąd, gaz), a także telefon, Internet i TV, przy czym organizator wymaga, aby w pierwszej kolejności rachunki opłacać „Złotówkami MAM” bezpośrednio z portalu programu. Istnieje również opcja zapłaty części kwoty uwidocznionej na rachunku środkami pieniężnymi z rachunku bankowego uczestnika, w przypadku gdy saldo  „Złotówek MAM” jest niewystarczające. Program oferuje również aplikację mobilną umożliwiającą skanowanie paragonów fiskalnych w sklepach stacjonarnych.

Żabka i Freshmarket zakończyły działalność swoich programów lojalnościowych działających odpowiednio pod nazwami „Codziennie Korzyści” – Żabka oraz „Fresh Club Przywilej Korzyści” – Freshmarket. Uczestnicy obu akcji mieli możliwość odebrania nagród do dnia 30 listopada 2018 r., co oznacza, iż oba programy funkcjonowały przez 4 lata, począwszy od trzeciego kwartału 2014 r. W mediach  pojawiły się informacje, że retailerzy testują aplikację działającą w systemie grab&go, który polegać ma na tym, iż użytkownik nie będzie płacił za wybrane zakupy w tradycyjnej kasie, ale za pomocą smartfona. Aplikacja taka byłaby pierwszym bodajże rozwiązaniem tego typu na polskim rynku, ale nie na świecie. Sklepy pozbawione tradycyjnych kas i z opcją płacenia w aplikacji mobilnej uruchomił już w Stanach Zjednoczonych Amazon – o programach lojalnościowych na rynku amerykańskim pisałem niedawno w tekście „Programy lojalnościowe sieci handlowych w USA” dostępnym pod linkiem http://www.marketingbusinessblog.pl/programy-lojalnosciowe-sieci-handlowych-w-usa-doswiadczenia-z-x-2018-r/.

 

Platforma należąca do grupy kapitałowej banku Millennium działająca pod nazwą goodie.pl wprowadziła funkcjonalność cashbacku w zamian za zakupy przez użytkowników towarów lub usług partnerów określonych w sekcji „Okazje Cashback”. Działanie takie wydaje się mieć swój cel polegający na zwiększeniu odsetka zarejestrowanych i zalogowanych uczestników korzystających z aplikacji, gdyż regulamin dostępny pod linkiem https://documents.goodie.pl/regulations/nowy-regulamin.pdf wyraźnie określa, że podstawowym warunkiem uzyskania Punktów Cashback przez Użytkownika jest „bycie zalogowanym na swoim Koncie w Platformie”. Na dzień pisania tego tekstu wartość cashback’u wynosiła od 0,5% (Gram.pl) do 30% (kei.pl). Niektóre wartości wyrażone były nominalnie w złotówkach (najwyższa wartość oferowana była przez Orange – „do 425 zł”). Z regulaminu wynika, iż jednorazowa wypłata środków nie może przekroczyć 2000 zł, zaś w przypadku przekroczenia tej kwoty podczas jednorazowej transakcji nadwyżka tej kwoty na koncie użytkownika przepada. Punkty Cashback ważne są 12 miesięcy od dnia przyznania „ostatnich Punktów Cashback”

 

We wrześniu minionego roku Empik udostępnił App Storze i Google Play nową aplikację mobilną zawierającą funkcjonalności programu Mój Empik. Aplikacja zastępuje dotychczasową jej wersję i  umożliwia rezerwowanie dostępnych w salonach produktów, celem ich osobistego odbioru. Jak zapowiada organizator jest to także krok w kierunku pełnego przeniesienia karty programu lojalnościowego do aplikacji, co wpisuje się w trend rozwoju aplikacji mobilnych w programach lojalnościowych, który opisywałem w tym wpisie na blogu zatytułowanym „Wszystko na telefon” dostępnym pod linkiem http://www.marketingbusinessblog.pl/wszystko-na-telefon-wnioski-z-badania-monitor-programow-lojalnosciowych/. Godną pochwały jest akcja, w ramach której z każdą transakcją uczestnicy Programu wspierają czytelnictwo wśród dzieci. Do tej pory do wybranych placówek powędrowało już 20 tysięcy egzemplarzy nowości, a w tym roku planowane jest przekazanie kolejne 10 tysięcy książek (dane na sierpień 2018).

We W programie Shell ClubSmart dokonano niezapowiedzianego (i w rzeczy samej w żaden sposób nie komunikowanego do uczestników) zamknięcia subprogramu SmartClub Premium oferującego dodatkowe korzyści dla bardzo aktywnych uczestników i ich faktyczny downgrade do statusu „zwykłego” uczestnika programu.  Na stronie poświęconej SmartClub Premium wciąż można przeczytać, iż jest to „klub przeznaczony dla naszych najbardziej lojalnych Klientów”[3] jednakże kliknięcie w link z regulaminem powoduje wyświetlenie komunikatu „Error”[4]  Niejako w zamian zaoferowano darmowe ubezpieczenie typu assistance dla każdego aktywnego uczestnika programu (wystarczy jedna transakcja naliczająca punkty w miesiącu poprzedzającym zdarzenie). Program dołączył także do booking.com i rentalcars.com, które stały się źródłem naliczenia punktów. Uczestnik otrzymuje punkty za rezerwację zakwaterowania – 5 punktów za każde wydane 1 euro lub ekwiwalent tej kwoty w przypadku, gdy cena zostanie zapłacona w innej walucie. Oferta jest dostępna tylko po kliknięciu w dedykowany link  na stronie Shell ClubSmart, aplikacji mobilnej, komunikacji marketingowej lub przez wypełnienie pola z numerem karty Shell ClubSmart podczas dokonywania rezerwacji w trakcie wypełniania danych osobowych. Każda rezerwacja, za którą naliczamy punkty musi być wykonana przez właściciela karty Shell ClubSmart.

 

[1] Por. http://www.freebee.pl/. Data otwarcia strony 14 stycznia 2019 r. 

 [2] Np. Za zakupy za 1200 zł w Answear można otrzymać 69,60 zł (co daje 5,8%), za zakupy za taką samą kwotę w Zalando 37,20 zł (co daje 3,1%)

[3] https://www.shellsmart.com/smart/membership_levels?site=pl-pl. Data otwarcia strony 15 stycznia 2019 r.

[4] https://www.shellsmart.com/smart/index.html?site=pl-pl Data otwarcia strony 15 stycznia 2019 r.

 

0